Spejlet

fra Wikipedia, den gratis encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Spejlet
logo
beskrivelse nyhedsblad
Sprog tysk
forlægger Spiegel-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG ( Tyskland )
hovedkontor Hamburg
Første udgave 4. januar 1947
grundlægger Rudolf Augstein
Udgivelseshyppighed ugentligt (lørdage)
Solgt udgave 675.870 eksemplarer
( IVW 2/2021)
Udbredt udgave 681.567 eksemplarer
( IVW 2/2021)
Rækkevidde 4,66 millioner læsere
( MA 2020 I )
Chefredaktører Steffen Klusmann (formand)
Melanie Amann
Thorsten Dörting
Clemens Höges
redaktør Rudolf Augstein (1923-2002)
Administrerende direktør Thomas Hass (formand)
Stefan Ottlitz
Weblink mirror.de/mirror
Artikelarkiv 1947 ff.
ISSN (print)
ISSN (online)
KODEN SPILB
Spiegel -bygningen i Hamborg

Der Spiegel (stavning: DER SPIEGEL ) er et tysk nyhedsblad udgivet af Spiegel-Verlag i Hamborg . Den solgte oplag er 675.870 eksemplarer, et fald på 36 procent siden 1998. [1]

Nyhedsportalen med samme navn , der blev kaldt Spiegel Online fra 1994 til 2020, drives af et datterselskab af Spiegel Verlag. De to virksomheder grundlagde et fælles redaktionsteam i september 2019 [2] og har brugt det samme paraplymærke siden januar 2020. [3]

profil

Der Spiegel og dets grundlægger Rudolf Augstein spiller en vigtig rolle i den tyske presses historie. [4] Avisen, der blev grundlagt i 1947, fik sin betydning i kampen for pressefrihed (se Spiegel -affæren ) og ved at afsløre politiske anliggender . Det er et grundlægger af European Investigative Collaboration (EIC), der blev indledt i 2016. Det klassificeres af journalister som et af de førende tysksprogede medier .

Spiegel er udgivet på lørdage siden den 10. januar 2015 (nummer 3/2015). Den digitale udgave vil være tilgængelig fredag ​​frokosttid kl. [5] [6] Tidligere optrådte bladet fra nummer 1/1947 til nummer 19/1949 lørdag, fra nummer 20/1949 til nummer 35/1950 torsdag, fra nummer 36/1950 til nummer 52/1965 onsdag og fra nummer 1/1966 til nummer 2/2015 mandag. [7]

Udgave

Ligesom sine direkte konkurrenter, Focus og Stern , har Spiegel mistet omsætning i de seneste år. Antallet af solgte eksemplarer er faldet med 36 procent siden 1998. [8] Det er i øjeblikket 675.870 eksemplarer. [9] Dette svarer til et fald på 380.803 stykker. Andelen af abonnementer i det solgte oplag er 60,4 procent. EPaper -udgaven har også været inkluderet i disse tal siden første kvartal af 2014 med et aktuelt oplag på omkring 180.000 eksemplarer.

Den solgte oplag oversteg millionmærket for første gang i tredje kvartal af 1980 og toppede i første kvartal af 1991 med 1.212 millioner eksemplarer. [10]

Udvikling af det solgte oplag [11]
Udvikling af antallet af abonnenter [12]

historie

Oprindelse

Aftrykket af den første udgave
Den nye bygning på Ericusspitze, som vi flyttede ind i i 2011
Bygningen, der blev brugt af Spiegel-Verlag fra 1969 til 2011

Allerede før første verdenskrig udgav Lion Feuchtwanger et blad i München under navnet Der Spiegel . Dette fusionerede med Siegfried Jacobsohns Schaubühne i november 1908, men er ikke forbundet med nutidens nyhedsmagasin Der Spiegel .

Den første udgave af avisen udkom den 4. januar 1947, en lørdag, i Hannover . [13] Under titlen Denne uge var der siden november 1946 blevet udgivet en forløber i Hannover, som var baseret på amerikanske og britiske nyhedsblade og oprindeligt var under ledelse af den britiske militæradministration . De tre ansvarlige pressemedarbejdere var John Seymour Chaloner , Henry Ormond og Harry Bohrer , sidstnævnte som fungerende chefredaktør. Med den syvende udgave blev papiret overdraget til tyske hænder.

Rudolf Augstein, der stod i spidsen for Tyskland-sektionen i denne uge , modtog forlagets licens og overtog bladet, som han straks kaldte Der Spiegel , som udgiver og chefredaktør . Den første udgave dukkede op i januar 1947, blev oprettet i Hannoverian Anzeiger -højhuset og nåede et oplag på 15.000 eksemplarer - branternes papirrationering forhindrede i første omgang højere udgaver.

I 1949 besluttede redaktionen om Spiegel -statutten :

”Alle de nyheder, oplysninger og fakta, der er behandlet og registreret i Spiegel, skal absolut være korrekte. Hver nyhed og enhver kendsgerning skal [...] kontrolleres omhyggeligt. "

Spiegel -arkivet , der senere blev kendt uden for Tyskland og med over 80 ansatte er verdens største dokumentations- og forskningsafdeling i et nyhedsmagasin, skulle tjene til at realisere denne påstand. [14]

I 1949 skrev Der Spiegel "i en generelt fornærmende tone" om tronskiftet fra dronning Wilhelmina af Holland til dronning Juliana . De britiske besættelsesstyrker forbød spejlet i to uger, da den hollandske regering klagede. [15]

1950'erne

I 1950 afslørede avisen, at medlemmer af Forbundsdagen var blevet bestukket ved valget af den føderale hovedstad, så de kunne stemme på Bonn i stedet for Frankfurt am Main . Augstein blev afhørt som vidne i det såkaldte Spiegel-udvalg , men afslørede ikke kilderne til historien og påberåbte journalistisk fortrolighed .

Schmeißer -affæren fulgte i 1952. Hans-Konrad Schmeißer , en tidligere agent i den franske hemmelige tjeneste , havde hævdet, at kansler Adenauer , ministerdirektør Blankenhorn og generalkonsul Reifferscheid havde arbejdet for den franske hemmelige tjeneste og havde leveret en fransk agent med hemmelige beskeder. [16] I 1958, af debatten om de akutte love begyndte i Spiegel, som senere (1960, 1963, 1965) blev forskellige lovforslag fra indenrigsministerGerhard Schröder .

Selv i sine tidlige dage fik Der Spiegel stor betydning. Oplaget steg massivt: i 1961 var det 437.000 eksemplarer. Med økonomisk succes steg journalistisk magt og politisk indflydelse også.

Spiegel -affære

Den 10. oktober 1962 offentliggjorde Spiegel artiklen Conditionally ready to defense , hvor den ansvarlige redaktør, Conrad Ahlers, citerede interne dokumenter fra Bundeswehr og kom til den konklusion, at NATO og Forbundsrepublikken ikke kunne modstå et sovjetisk angreb. [17] Den 26. oktober 1962 blev der søgt på forlaget Spiegel i Hamborg og redaktionen i Bonn. Arrestordre blev udsendt mistænkt for forræderi , forræderisk forfalskning og aktivt bestikkelse . Forbundsforsvarsminister Franz Josef Strauss fik Spiegel -redaktør Conrad Ahlers anholdt i Spanien med falske påstande fra politiet og overført til Tyskland. To dage senere overgav Rudolf Augstein sig til politiet og blev anholdt. Store dele af offentligheden viste solidaritet med nyhedsmagasinet, og studerende gik på gaden for Augstein. Forbundskansler Konrad Adenauer sagde i Forbundsdagen midt i voldsomme protester fra rækken af SPD og FDP og til bifald fra CDU, at der havde åbnet sig en "afgrund af forræderi" ved Spiegel . Rudolf Augstein blev løsladt fra fængslet efter 103 dage. I 1963 sagde Strauss om avisen:

”Du er Gestapo i Tyskland i dag. Du gemmer tusindvis af personlige filer. Når jeg tænker på Tysklands nazistiske fortid - har næsten alle noget at skjule, og det muliggør afpresning ... jeg blev tvunget til at handle imod dem. " [18]

Strauss måtte gå af efter affæren. Han havde brudt tysk og international lov på så mange måder, især da han sørgede for, at Conrad Ahlers blev anholdt i Spanien, at han ikke kunne stoppes politisk. Kansler Adenauer overlevede forholdet relativt ubeskadiget på trods af hans "afgrund af forræderi", især fordi hans forsvarsminister havde givet ham omfattende misinformation, og kansleren hævdede, at han næppe burde have mistro sin egen minister.

Den 13. maj 1965 afviste Forbundsdomstolen åbningen af ​​hovedsagen mod Ahlers og Augstein på grund af manglende beviser. [19]

Affæren fik store kredse, især medlemmer af den yngre generation og den kritiske intelligentsia, til at engagere sig i ugebladet som en garant for ytringsfrihed og grundlagde myten om avisen.

Videreudvikling i 1960'erne

I 1966, i sin bog Hvor er Forbundsrepublikken kørsel, Karl Jaspers skarpt kritiseret de undtagelseslove , der i tilfælde af en ekstern beredskabsplan ikke gav befolkningen et valg at nægte vold og magt. En intern nødsituation kunne slet ikke opstå, fordi den stred imod ideen om en demokratisk stat: "Nødloven berøver befolkningen fra det legitime, men så ikke længere juridiske modstandsmiddel, der blev overladt til dem." I august 5, 1966, en forfatningsmæssig klage fra Spiegel for den mislykkede føderale forfatningsdomstol . I 1968 blev nødlovene en del af grundloven . I 1969 var Spiegel -udgaven solgt i 953.000 eksemplarer.

1970'erne

Spiegel -interview med Yitzchak Rabin, Israels premierminister, 1974.
Spiegel -interview med Yitzchak Rabin, Israels premierminister, 1974.

I begyndelsen af ​​1970'erne havde avisen næsten 900 ansatte, heraf omkring 400 på redaktionen, 100 i dokumentation og knap 400 i de kommercielle og tekniske afdelinger. I 1970 blev Manager Magazin grundlagt, som udgives af et datterselskab af Spiegel Group . I 1971/72 blev en medbestemmelsesmodel og mere demokrati inden for redaktionen besluttet; også en overskudsdeling . Annonceindtægterne faldt. I 1971 var antallet af læsere omkring seks millioner - det svarer til omkring tolv procent af alle mennesker over 14 år, der bor i Forbundsrepublikken Tyskland. Andelen af ​​det internationale oplag i det samlede oplag var 10 til 15 procent - siden har Der Spiegel været en publikation med en intensiv modtagelse i udlandet. Oplaget var 923.000 solgte eksemplarer.

I 1974 kaldte Willy Brandt bladet for et "lortark". I 1975 blev Spiegel -korrespondenter fra DDR bortvist for "ondsindet overtrædelse af deres lovbestemmelser". I januar 1978 lukkede DDR Spiegel -kontorer i DDR, herunder kontoret i Østberlin , efter kritisk rapportering om tvangsadoptioner og offentliggørelsen af ​​anden del af manifestet for Federation of Democratic Communists of Germany , et dokument om en påstået modstand inden for SED . DDR betragtede disse publikationer som indblanding i DDR's interne anliggender. [20]

Papiret udgav fortryk af og om dissidenten Rudolf Bahro , Die Alternative (EVA) og elementer i en ny politik (Olle & Wolter), Answers to Bahro (Olle & Wolter) og gjorde dermed sin systemkritiske tilgang kendt for et større publikum .

1980'erne

Papiret afdækkede forskellige tyske stats- og økonomiske anliggender , for eksempel Flick og Neue Heimat -sagen i 1982 og Barschel -sagen i 1987. Spejlet behandling af Barschel sagen er ikke uden kontroverser. I 1988 afdækkede han co-op- affæren .

Tidlige 1990'ere

Den 18. januar 1993 fremkom det første nummer af Focus ifølge chefredaktøren Helmut Markwort som et "konkurrencedygtigt, ikke modmedium til spejlet ". Så var der klart mærkbare ændringer. Fokus blev bevidst opfattet som en antipol og alternativ til spejlet ; Dette fremgår især af den politiske linje og den forholdsvis blide behandling af annoncører. Uli Baur , chefredaktør for Focus sammen med Markwort, opsummerede klart den redaktionelle linje i Focus med henvisning til det velkendte Augstein-citat ("[...] i tvivlstilfælde til venstre "): "If Der Spiegel is on the venstre i tvivlstilfælde, er vi til højre i tilfælde af tvivl. "

Avisen led et oplagstab på mere end ti procent og et fald i antallet af annoncerede sider, der blev solgt med mere end tolv procent. I 1995 var antallet af læsere over syv millioner. Spiegel TV og Spiegel Special blev oprettet , hvilket genererede en femtedel af Spiegel- salget på 542 millioner D-Marks (1996). I første halvår af 1996 var Der Spiegel “det tyske magasin med den højeste indtægt fra salg og reklame .” Bruttoindtægter på 330,7 millioner D-Marks blev opnået, hvilket var næsten en million mere end Stern (2. pladsen) kunne og var før Bild am Sonntag (3. plads) og Focus . I januar 1997 fejrede Der Spiegel sin 50 års fødselsdag. På det tidspunkt var 2.649 problemer dukket op. Layoutet blev opdateret og har været i farver siden da.

Stefan Aust æra

Spiegel -interview i Berlin med den daværende amerikanske udenrigsminister Condoleezza Rice

Fra slutningen af ​​1990'erne, under chefredaktøren Stefan Aust og muligvis også under indtryk af konkurrencen, bemærkede observatører, at Spiegel vendte sig til liberale synspunkter. Da Helmut Kohl blev stemt ude af embedet ved det føderale valg i 1998 , kom den første rødgrønne koalition på føderalt plan. Meget ændret i politik og samfund. Internettet tog fart og dot-com-boblen dannede sig. Kritikere beskyldte avisen for at være blevet tabloid og have mistet analytisk dybde. Artiklerne er dog ikke blevet kortere eller mindre opdaterede. I optakten til forbundsdagen i 2005 blev papiret “Wahlhilfe” til den borgerlige lejr omkring Angela Merkel certificeret. På spørgsmålet om, hvilket parti de sympatiserer med, besvarede de undersøgte Spiegel -læsere i 2005 36 procent CDU / CSU, 28 procent SPD, 18 procent Die Grünen, 7 procent FDP og 5 procent Venstreparti.PDS. [22]

Ifølge en undersøgelse blandt 1.536 tyske journalister i foråret 2005 siges bladets indflydelse at være faldet. 33,8 procent af de adspurgte omtalte fortsat papiret som deres førende medie, mens 34,6 procent stemte for Süddeutsche Zeitung . I 1993 havde to tredjedele af de adspurgte journalister stemt på Spiegel som det førende medie.

Siden 1996 har bladet arrangeret den årlige Spiegel -konkurrence om skoleaviser .

Spiegel-shoppen blev grundlagt i 2002, hvis forretningsmæssige formål er markedsføring af biprodukter fra Spiegel- Verlag og andre medier.

Siden den 24. oktober 2002 har papiret også været tilgængeligt som en digital udgave i Portable Document Format .

Forlægger Rudolf Augstein døde den 7. november 2002. Han bliver også posthumt navngivet som den officielle redaktør.

Den 6. august 2004 meddelte forlaget, at det arbejdede med Axel Springer AG for at vende tilbage til traditionel tysk stavemåde . [23] Dette projekt blev imidlertid ikke gennemført; den 2. januar 2006 blev den reformerede stavemåde stort set vedtaget i overensstemmelse med anbefalingerne fra Rådet for Tysk Retskrivning .

Dobbelt hoved Mascolo og Müller fra Blumencron

Den 16. november 2007 meddelte Spiegel-Verlag, at Stefan Austs kontrakt, der udløb 31. december 2008, ikke ville blive forlænget. [24] Den 5. februar 2008 blev han løsladt, og Georg Mascolo , indtil da chef for kontoret i Berlin, og Mathias Müller von Blumencron , tidligere redaktør for Spiegel Online , udnævnte hans efterfølgere. [25]

I februar 2008 lancerede forlaget Spiegel Wissen i samarbejde med Wissen Media Group, en internetplatform, der opsummerede indholdet af nyhedsmagasinet Der Spiegel , Spiegel Online, Wikipedia og Bertelsmann leksikoner og ordbøger. Næsten alle Spiegel -artikler udgivet siden 1947 bortset fra dem i de to nuværende udgaver blev også tilbudt der gratis. [26] Siden 2009 er de fleste af Spiegel Wissens tilbud, især magasinarkivet, blevet integreret i Spiegel Onlines websted. I november 2013 kunne Spiegel -artiklerne i arkivet læses gratis bortset fra de sidste tolv måneder.

De børneblad Dein Spiegel blev lanceret i september 2009. [27] I februar 2011 blev ansvaret omfordelt inden for den tohovedede chefredaktør: Mascolo overtog eneansvaret for nyhedsmagasinet Der Spiegel og Müller von Blumencron for alle digitale aktiviteter, herunder Spiegel Online. [28] Ifølge undersøgelsen “Media Brands as Employers 2012”, der blev offentliggjort i marts 2012 af specialistavisen Horizont , er Der Spiegel den bedste arbejdsgiver blandt alle tyske blade og aviser blandt medarbejdere i mediebranchen. [29] Den 9. april 2013 blev Mascolo og Müller von Blumencron "tilbagekaldt og orlov med øjeblikkelig virkning på grund af forskellige synspunkter om den strategiske retning". [30]

Wolfgang Büchner

Efter at Mascolo og Müller forlod Blumencron, blev den tidligere dpa -chefredaktør Wolfgang Büchner chefredaktør for Spiegel og Spiegel Online den 1. september 2013. [31] Han meddelte i december 2013, at det trykte hæfte fra 2015 ikke længere ville vises om mandagen, men regelmæssigt om lørdagen. [32]

Büchners beslutning om at bringe Nikolaus Blome som stedfortrædende chefredaktør fra Bild-Zeitung til Spiegel forårsagede kritik fra medarbejder KG, der insisterede på deres ret til at have medbestemmelse i udnævnelsen af ​​vicechefredaktører, [33] og fra afdelingscheferne, der lavede aftalen, afviste Blomes. [34] Büchner blev derefter enig med medarbejderen KG og afdelingscheferne om, at Blome ville blive medlem af chefredaktøren og ikke stedfortrædende chefredaktør. [35]

I 2014 blev der grundlagt et ”laboratorium for multimedie-historiefortælling”, hvor medarbejdere fra alle sektorer regelmæssigt mødtes for at udvikle strukturer for multi-format publicering og datajournalistik . Cordt Schnibben spillede en central rolle i etableringen af ​​virksomheden. [36]

I august 2014 protesterede printredaktørerne mod Büchners reformkoncept Spiegel 3.0, hvor print- og onlineafdelingerne skulle få en fælles afdelingsleder. [37] Forlagets aktionærer støttede Büchners planer, men forlangte, at Büchner kom til enighed med trykte redaktører. [38]

Klaus Brinkbäumer

Wolfgang Büchner forlod Spiegel den 31. december 2014. Hans Spiegel 3.0 -reformkoncept blev ikke implementeret. [39] Den 13. januar 2015 var den tidligere sousredaktør Klaus Brinkbäumer chefredaktør for spejlet og udgiver af Spiegel Online udpeget. [40] I maj 2015 forlod Nikolaus Blome spejlet igen. [41]

Den 3. juli 2015 indgav Der Spiegel en klage til forbundsadvokaten i Karlsruhe på grund af "mistanke om hemmelig serviceagentaktivitet og krænkelse af telekommunikationshemmeligheden", fordi det blev antaget at være blevet aflyttet af amerikanske hemmelige tjenester. [42]

Den 1. december 2015 meddelte Spiegel-Verlag, at 149 af de 727 fuldtidsstillinger skulle nedlægges inden 2018. [43] I foråret 2016 dukkede spejlet op i Nordrhein-Westfalen på testbasis med et regionalt afsnit. [44]

Fra den 27. juni 2016 blev individuelle artikler fra Spiegel og Spiegel Online udbudt til salg under mærket Spiegel Plus på Spiegel Online [45] og den 16. maj 2017, den digitale aftenavis Spiegel Daily, i fællesskab udgivet af Spiegel og Spiegel Online, blev lanceret. [46] Den 28. maj 2018 blev Spiegel Plus, Spiegel Daily og den digitale udgave af Spiegel fusioneret til Spiegel +. [47]

Den 22. august 2018 meddelte Spiegel-Verlag, at Klaus Brinkbäumer den 1. januar 2019 ville blive erstattet af en chefredaktør bestående af den tidligere chefredaktør for Manager Magazin Steffen Klusmann som formand, den tidligere redaktør- chef for Spiegel Online Barbara Hans og den tidligere Spiegel-reporter Ullrich Fichtner erstattes. [48] Spejlets cirkulation var tidligere faldet med 118.000 eksemplarer inden for tre år. Derudover var der forskellige opfattelser af, hvordan trykte og online redaktører skulle bringes sammen, og Brinkbäumer blev anklaget for en svag ledelsesstil. [49] [50] Den 15. oktober 2018 meddelte Spiegel-Verlag, at Brinkbäumer ikke længere er chefredaktør, og at hans stedfortrædere overtager hans hverv indtil udgangen af ​​året. [51] Fichtners udnævnelse som chefredaktør blev suspenderet, indtil undersøgelsen af ​​forfalskningsskandalen omkring Claas Relotius var afsluttet . [52] Som chef for virksomhedsafdelingen bragte han Relotius til Spiegel i 2014 og førte tilsyn med hans arbejde frem til 2016. [53] [54] Den 20. marts 2019 meddelte Spiegel-Verlag, at Fichtner ikke bliver chefredaktør. [55] I stedet blev udnævnt den 16. april 2019 Clemens Höges chefredaktør. [56] Hans forlod spejlet den 30. april 2021. [57] Melanie Amann og Thorsten Dörting blev udnævnt til deres efterfølgere den 5. maj 2021. [58]

Kontrovers

Beskyldning for at bringe demokratiet i fare

I 1956/57, cirka ti år efter at papiret blev grundlagt, skrev Hans Magnus Enzensberger en kritisk analyse af Spejlets sprog , hvor han fremsatte en række teser: [59] Det tyske nyhedsblad er dybest set ikke en nyhed blad , som det er hans Informationsindholdet er beklædt i form af "historier", Der Spiegel kritiserer ikke, men snarere dets surrogat, læseren af Spiegel er ikke orienteret, men snarere desorienteret. Selv efter Spiegel -affæren reviderede Enzensberger ikke denne kritiske holdning; han fortsatte med at se bladet som en latent trussel mod det tyske demokrati . Ikke desto mindre havde han i 1950'erne understreget, at Der Spiegel var uundværlig, så længe der ikke var et kritisk organ i Forbundsrepublikken, der kunne erstatte det.

Sproglig stil

I 1985 kaldte Wolf Schneider magasinet "det tyske sprogs største skurk". [60] I sin stilprimere citerer han ofte negative eksempler på dårligt tysk fra Der Spiegel . [61]

Rapportering om AIDS

Bladets dækning af AIDS er i nogle tilfælde blevet kritiseret som "upassende". [62] [63] Sexologen Volkmar Sigusch beskrev denne form for rapportering som "chokerende" og "fiasko i pressen, der engang var liberal ". [64] [65] Andre beskyldte avisen for at sprede panik gennem håndteringen af ​​sagsnumre [66], [67], [68], [65] og gennem redaktionelle udsagn som “når børn først dør af aids, frisk opererede patienter, ulykkesofre "At stigmatisere hospitalspatienter uden stigma" [66] eller ved at offentliggøre tilsvarende breve til redaktøren, [69] de syge, ramte og inficerede.

Imidlertid fungerede "spejlets førende medie" ofte som et udstillingsværk i undersøgelser, hvorpå der blev knyttet kritik, som også kunne findes i mange andre medier. [65] Derudover modtog Der Spiegel i 1987 den første mediepris fra den tyske AIDS -fond for en rapport, som uddeles for arbejde "der rapporterer kendskab til hiv / aids og dermed bidrager til solidaritet med de berørte".

Håndterer den nazistiske fortid i eget magasin

Efter at medieforskeren Lutz Hachmeister var i stand til at bevise tidligere SS- officeres aktivitet som Spiegel- redaktører og serieforfattere for den tidlige Spiegel , for eksempel kriminalrådmandens og SS Hauptsturmführer Bernhard Wehners forfatterskab for den 30- delede Spiegel , der startede den 29. september 1949 - Serien "Spillet er slut - Arthur Nebe ", [70] magasinet blev udsat for stigende kritik i 2006, fordi det ikke i tilstrækkelig grad afspejlede sin egen nazi- belastede fortid. Süddeutsche Zeitung kritiserede i en helsides artikel samt det mediepolitiske ver.di- blad M , [71] , at rollen som den tidligere pressechef i det nazistiske udenrigsministerium og SS Obersturmbannführer Paul Karl Schmidt alias efterkrigstidens bestseller forfatter Paul Carell som serieforfatter af magasinet marginaliserede og det faktum, at SS-Hauptsturmführer Georg Wolff og Horst Mahnke avancerede til ledende redaktører i 1950'erne, var blevet ignoreret af det ellers nazikritiske blad. Det var først i 2014, at det blev kendt, at den mangeårige chef for Spiegel- tjenesten, Johannes Matthiesen, som tidligere SS-Untersturmführer, og redaktøren Kurt Blauhorn, som tidligere nazistisk propagandist, også blev anklaget for de relevante anklager. [72]

Allerede i 2000 anklagede Neue Zürcher Zeitung Augstein for bevidst at have givet tidligere nationalsocialister mulighed for at blive socialt acceptabel igen. Hertil kommer, at i tilfælde af rigsdagsbranden siges det, at Augstein har bidraget til at fremstille den kontroversielle afhandling om enkelt gerningsmand som den eneste gyldige. [73] I 2011 hævdede Peter-Ferdinand Koch , at Rudolf Augstein havde indgået et bevidst samarbejde med de tidligere SS-officerer:

"En 'glans over fortiden' og 'offentlig rehabilitering' af udvalgte SS -figurer var ifølge Koch prisen for at få materialet fra den 'konspiratoriske Himmler -vagt', som de kunne udstedes med." [74]

Rapportering om GSG-9-missionen i Bad Kleinen

Efter GSG-9-missionen i Bad Kleinen i 1993 rapporterede Spiegel-journalisten Hans Leyendecker i en forsidefortælling, at den uarbejdsdygtige RAF- terrorist Wolfgang Grams var blevet henrettet på nært hold af en politibetjent. Han støttede sig på en anonym informant, der var politibetjent involveret i operationen. Forbundsrigsminister Rudolf Seiters trådte derefter tilbage, og forbundsadvokaten Alexander von Stahl blev pensioneret. Die Ermittlungen der Staatsanwaltschaft ergaben später, dass sich Grams selbst erschoss. Das Oberlandesgericht Rostock äußerte Zweifel, ob Leyendecker Kontakt zu einem am Einsatz beteiligten Polizeibeamten hatte. Auf Anregung von Alexander von Stahl begann die Aufklärungskommission des Fälschungsskandals um Claas Relotius im Dezember 2019 eine Untersuchung, ob Leyendecker Kontakt zu einem am Einsatz beteiligten Polizeibeamten hatte oder die Titelgeschichte auf einem anonymen Anruf basierte. [75] Der Aufklärungskommission liegt das Tonbandprotokoll eines anonymen Anrufs vor, bei dem sich der Anrufer als ein am Einsatz beteiligter Polizeibeamter ausgab. Der Anrufer soll aber laut Leyendecker nicht der Informant aus der Titelgeschichte gewesen sein. [76] [77] Eine Untersuchung kam zu dem Ergebnis, dass die Aussagen des Informanten aus der Titelgeschichte und die des Anrufers identisch sind. Leyendecker zufolge sollen die beiden sich abgesprochen haben. [78] Im Oktober 2020 wurde der Abschlussbericht der Aufklärungskommission veröffentlicht. Während der damalige Chefredakteur Hans Werner Kilz die Aussage über den zweiten Informanten bestätigte, sprachen laut der Aufklärungskommission die Aussagen von weiteren Spiegel-Redakteuren, der Gesprächsverlauf des Telefongesprächs, die Übereinstimmung beider Aussagen und das jahrelange Schweigen Leyendeckers über eine mögliche zweite Quelle gegen die Existenz eines zweiten Informanten. Sie kam zu dem Ergebnis, dass Leyendeckers Version mit großer Wahrscheinlichkeit nicht die tatsächlichen Abläufe wiedergibt. [79] [80]

Vorwurf des Rassismus und Antisemitismus

Am 22. Dezember 2006 brachte Der Spiegel eine Titelgeschichte des Redakteurs Matthias Schulz mit dem Titel Das Testament des Pharao heraus, die sich stark auf angeblich durch den deutschen Ägyptologen Jan Assmann aufgestellte Thesen berief und in der unter anderem behauptet wurde, die Juden hätten den Monotheismus von Echnatons Amarna -Religion „abgekupfert“. [81] Assmann protestierte daraufhin zuerst in einem offenen Brief an die Spiegel -Redaktion und dann in einem Interview in der Welt „in aller Schärfe“ gegen die Verwendung seines Namens in dem Spiegel -Artikel, den er als „ungenießbare und antisemitische Suppe“ bezeichnete. Gleichzeitig wies Assmann die Kernthesen des Artikels zurück. [82] Der jüdische Erziehungswissenschaftler Micha Brumlik zeigte sich empört, dass „der Chefredakteur eines bislang angesehenen Magazins der Republik ausgerechnet zu Weihnachten die bislang antisemitischste Titelgeschichte beschert hat“. [83]

Italienische Medien zeigten sich empört, als im Heft 31 (1977) das Titelblatt Urlaubsland Italien – Entführung, Erpressung, Straßenraub einen Teller Spaghetti zusammen mit einem Revolver zeigte. Hingegen relativierte die größte italienische Tageszeitung Corriere della Sera : Der Spiegel habe nur zwei Fehler gemacht: Das Titelbild zeige eine andere Pistole als behauptet und: "Die Spaghetti sind zu weich gekocht." [84] Der Umgang der Zeitschrift mit Klischees über Italien wurde 2012 in Zusammenhang mit dem Schiffbruch der Costa Concordia wieder zum Thema, als Spiegel-Online -Kolumnist Jan Fleischhauer in einer Kolumne auf Spiegel Online suggerierte, es sei kein Zufall, dass ein solcher Unfall einem italienischen Schiffsführer passiert sei – im Gegensatz etwa zu einem Deutschen oder Briten. [85]

Deutscher Presserat zum Titelblatt „Stoppt Putin jetzt!“

Der Deutsche Presserat missbilligte das Titelblatt „Stoppt Putin jetzt!“ vom 27. Juli 2014, weil die darauf gezeigten Opferfotos den Opferschutz verletzen. Außerdem würden sie politisch instrumentalisiert. [86] Der Spiegel berichtete weder über die Missbilligung des Presserats noch über weitere Kritik zu dem Titelblatt und der Titelgeschichte, wie etwa Medienjournalist Stefan Niggemeier monierte. [87]

Synchronisation von Nachricht und Werbung

In einer Studie der TU Dresden von 2014 wurde die Synchronisation von Nachricht und Werbung untersucht. Ergebnis war, „dass über Unternehmen sowohl im Spiegel als auch im Focus erstens häufiger, zweitens freundlicher, drittens mit mehr Produktnennungen berichtet wird, je mehr Anzeigen diese Unternehmen schalten.“ [88]

Manipulationsvorwürfe bei der WM 2014

Während der Fußball-Weltmeisterschaft 2014 veröffentlichte der Spiegel den Artikel „Faule Äpfel“ des Redakteurs Rafael Buschmann , dessen zentrale Behauptung es war, dass der verurteilte Spielemanipulator Wilson Raj Perumal Buschmann Stunden vor einem WM-Spiel in einem Facebook-Chat den richtigen Ausgang vorausgesagt habe. Perumal gab an, dass der Chat erst nach dem Spiel stattfand, und veröffentlichte Screenshots des Chats. [89] [90] Im Juli 2019 kam im Rahmen der geplanten Beförderung Buschmanns zum Leiter des Investigativteams erneut Kritik am Artikel auf, weswegen die geplante Beförderung bis zum Abschluss einer internen Untersuchung verschoben wurde. Nach der Bekanntgabe der geplanten Beförderung verließen mit Jürgen Dahlkamp , Gunther Latsch und Jörg Schmitt die übrigen Mitglieder das Investigativteam und wechselten in andere Ressorts. [91] [92] Am 25. September 2019 gab der Spiegel-Verlag bekannt, dass Buschmann auf die Beförderung verzichtet. Buschmann konnte keine Belege für seinen Artikel vorlegen und sagte aus, dass seine Screenshots verloren gegangen seien, als sein Handy in eine Pfütze gefallen sei. Wegen der fehlenden Belege wurde der Artikel aus dem Internet entfernt. [93] [94]

Berichterstattung über Jürgen Todenhöfer

In der Ausgabe 3/2016 vom 16. Januar 2016 veröffentlichte der Spiegel unter dem Titel Der Märchenonkel einen von Özlem Gezer verfassten Verriss des Buches Inside IS – 10 Tage im „Islamischen Staat“ von Jürgen Todenhöfer . Nachdem dieser anschließend rechtliche Schritte gegen den Artikel einleitete, gab der Spiegel im August 2016 zu allen 14 von ihm als unwahr bezeichneten Stellen Unterlassungserklärungen ab und entfernte den Artikel aus dem Internet. [95] [96] [97]

Werbebeilage

Der Medienjournalist Stefan Niggemeier kritisierte im Dezember 2018, dass das Gesundheitsmagazin Wohl wie ein journalistisches Produkt des Spiegels wirkte, obwohl es eine von einer Agentur erstellte und vom Spiegel herausgegebene werbliche Beilage war, und unkritische werbende Beiträge zum Thema Homöopathie enthielt. [98] Im Mai 2019 wurde die Beilage nach zwei Jahren wieder eingestellt. [99]

Erfundene Inhalte durch den Redakteur Claas Relotius

Cover der Nr. 52 im Jahr 2018

Am 19. Dezember 2018 berichtete der Spiegel, dass der langjährige Mitarbeiter Claas Relotius wesentliche Inhalte von Berichten erfunden und dies auch gegenüber Vorgesetzten eingeräumt habe. Hiernach reichte Relotius seine Kündigung ein. Das Blatt sprach von „einem Tiefpunkt in der 70-jährigen Geschichte des Spiegel“ und bat Betroffene, die „mit falschen Zitaten, erfundenen Details ihres Lebens, in erdachten Szenen, an fiktiven Orten oder sonst in falschen Zusammenhängen in Artikeln von Claas Relotius im Spiegel aufgetaucht sein mögen, um Entschuldigung“. [100] [101] [102] Der Fall war vom freien Journalisten Juan Moreno aufgedeckt worden, der bei einer Kooperation mit Relotius auf Unstimmigkeiten aufmerksam geworden war.

Der Verlag kündigte die Berufung einer Kommission an, bestehend aus Brigitte Fehrle , Clemens Höges und Stefan Weigel, die Aufklärung betreiben und das „Versagen der hausinternen Sicherungssysteme überprüfen“ soll. [103] [104] Die zum 1. Januar 2019 geplante Ernennung von Ullrich Fichtner zum Chefredakteur und Matthias Geyer zum Blattmacher wurde bis zum Abschluss der Untersuchung ausgesetzt. [52] Als Leiter des Gesellschaftsressorts hatten sie die Arbeiten von Relotius betreut. [53] [54] Geyer blieb Leiter des Gesellschaftsressorts, dessen Leitung Relotius am 1. Januar 2019 hätte übernehmen sollen. [105] Am 20. März 2019 teilte der Spiegel-Verlag mit, dass Fichtner nicht Chefredakteur wird und Geyer nicht Blattmacher. Geyer gab außerdem die Leitung des Gesellschaftsressorts ab. Als Reporter und Redakteur für besondere Aufgaben blieben sie aber an die Chefredaktion angebunden. [55] Im Abschlussbericht der Untersuchung wurde ihnen vorgeworfen, sie seien Hinweisen nicht nachgegangen und hätten die Aufklärung verzögert. [106] [107] [108] Am 23. August 2019 wurde bekannt, dass der Spiegel-Verlag Geyer gekündigt und der gegen die Kündigung geklagt hatte. Einen Tag vor dem ersten Verhandlungstag am 27. August 2019 einigten sie sich darauf, dass der Spiegel-Verlag die Kündigung zurückzieht und Geyer einen Aufhebungsvertrag unterschreibt. [109] [110] Im Oktober 2019 wurde das Gesellschaftsressort in Reporterressort umbenannt und die Seiten im Magazin für Redakteure aus anderen Ressorts geöffnet. Neue Ressortleiterin wurde die bisherige stellvertretende Ressortleiterin Özlem Gezer . [111]

Antisemitische Klischees

In der Ausgabe 29/2019 vom 12. Juli 2019 erschien ein Artikel der Autoren Matthias Gebauer, Ann-Katrin Müller, Sven Röbel, Raniah Salloum, Christoph Schult und Christoph Sydow mit dem Titel „Gezielte Kampagne“. Darin wird den Vereinen WerteInitiative. jüdisch-deutsche Positionen und Nahost Friedensforum (NAFFO) vorgeworfen, Bundestagsabgeordnete vor der Verabschiedung der Resolution, die die Kampagne Boycott, Divestment and Sanctions (BDS) als antisemitisch verurteilte, mit aggressiver Lobbyarbeit und Geldspenden massiv beeinflusst zu haben. Die Autoren spekulierten, dass die beiden Vereine vom israelischen Ministerium für strategische Angelegenheiten finanziert werden und in dessen Auftrag handeln würden. Auch eine Beteiligung des Mossad wurde für möglich gehalten. Die Überschrift der Onlineversion lautete zunächst „So steuern zwei Vereine die deutsche Nahostpolitik“ und wurde kurz nach der Veröffentlichung zu „Wie zwei Vereine die deutsche Nahostpolitik beeinflussen wollen“ geändert. [112] Der Artikel rief in zahlreichen Medien heftige Kritik hervor. So erschien unter anderem in der Frankfurter Allgemeinen Zeitung der Artikel „Wegbereiter des Judenhasses“, [113] in der Welt der Artikel „‚Der Spiegel' und das gefährliche Spiel mit den Israel-Freunden“, [114] in der Neuen Zürcher Zeitung der Artikel „Wo Fakten nicht reichen, behilft man sich mit Andeutungen: Wie der «Spiegel» antiisraelische Verschwörungstheorien nährt“ [115] und in der Jüdischen Allgemeinen der Artikel „Das Gerücht von der jüdischen Lobby“. [116] Auch die israelischen Tageszeitungen Jerusalem Post und Haaretz berichteten über den Artikel. [117] [118] Kritisiert wurde, dass der Artikel antisemitische Klischees bedienen würde wie das von der allmächtigen jüdischen Weltverschwörung und für die vermutete Verbindung zur israelischen Regierung keine Belege angegeben wurden. Außerdem würde man die beiden Vereine strenger bewerten als andere Interessensverbände. Die Spiegel-Chefredaktion bestehend aus Steffen Klusmann , Barbara Hans und Clemens Höges wies die Kritik in einer Stellungnahme zurück. Man würde die beiden Vereine so behandeln wie alle anderen Interessensverbände und auch legale Lobbytätigkeit sollte kritisiert werden dürfen. Außerdem hätte man keine antisemitischen Klischees bedient, sondern lediglich Fakten aufgeführt. [119] Der Deutsche Presserat entschied im Dezember 2019, dass der Spiegel mit dem Artikel nicht gegen den Pressekodex verstoßen hat. Dem Artikel würde keine vorgefasste Absicht mit eindeutig antisemitischen Tendenzen zugrunde liegen. [120]

Deutscher Presserat zum Psychedelika-Artikel

Im September 2020 rügte der Deutsche Presserat den Spiegel wegen einer mangelnden Trennung von Tätigkeiten nach Ziffer 6 des Pressekodex im Artikel Statt Kaffee lieber eine kleine Dosis LSD . In dem in der Beilage S-Magazin und online veröffentlichten Artikel beschreibt die Autorin zuerst die Vorzüge von Psychedelika und offenbart erst am Ende, dass sie eine Lobby-Plattform für die kommerzielle Nutzung von Psychedelika gegründet hat. Auf diese Doppelfunktion hätte laut dem Presserat an prominenter Stelle hingewiesen werden müssen. [121] [122]

Redakteure

Chefredakteure

Redakteure (Auswahl)

Ehemalige Redakteure (Auswahl)

Design

Schriftart SpiegelSansWeb

Die Schriftart Spiegel, die speziell von LucasFonts für die Zeitschrift entwickelt worden ist, wird in der gedruckten Version und auch im Internet verwendet. [123]

Literatur

Weblinks

Commons : Der Spiegel – Sammlung von Bildern, Videos und Audiodateien

Einzelnachweise

  1. laut IVW ( Details auf ivw.eu )
  2. Umstrukturierung beim “Spiegel”: Bis alle Onliner in der Mitarbeiter KG sind, dauert es noch zehn Jahre. In: meedia.de. 19. Juni 2019, abgerufen am 19. Juni 2019 .
  3. Alles neu beim „Spiegel“ im Web – so will Chefredakteur Klusmann neue Digitalabonnenten gewinnen. In: meedia.de. 8. Januar 2020, abgerufen am 8. Januar 2020 .
  4. Almut Kipp:„Der Spiegel“: Erfolge feiern mit Skandalen auf Stern.de vom 4. Januar 2007
  5. Klaus Brinkbäumer, Florian Harms: In eigener Sache: Samstag ist jetzt Spiegel-Tag. In: Spiegel Online. 9. Januar 2015, abgerufen am 11. Januar 2015 .
  6. DER SPIEGEL im Heft-Abo. Abgerufen am 11. Juni 2021 .
  7. a b 70 Jahre Der Spiegel – 70 Jahre investigativer Journalismus: Am 4. Januar 1947 erschien die erste Ausgabe des deutschen Nachrichten-Magazins spiegelgruppe.de
  8. laut IVW , ( Details auf ivw.eu )
  9. laut IVW , zweites Quartal 2021 ( Details und Quartalsvergleich auf ivw.eu )
  10. Historische Analyse: Spiegel und stern im 66-Jahre-Auflagentrend – Rekorde mit Kennedy und dem Irak-Krieg . meedia.de, 12. Februar 2016
  11. laut IVW , jeweils viertes Quartal ( Details auf ivw.eu )
  12. laut IVW , jeweils viertes Quartal ( Details auf ivw.eu )
  13. Die Geschichte der Spiegel-Gruppe spiegelgruppe.de
  14. Craig Silverman: Inside the World's Largest Fact Checking Operation , Columbia Journalism Review, 9. April 2010 (englisch)
  15. Christine Auerbach, Tobias Krone: Deutsche Satire provoziert nicht zum ersten Mal Puls (Bayerischer Rundfunk), 11. April 2016, abgerufen am 25. November 2016
  16. Am Telefon vorsichtig . In: Der Spiegel . Nr.   28 , 1952, S.   5 (online ).
  17. Bedingt abwehrbereit . In: Der Spiegel . Nr.   41 , 1962, S.   32 (online ).
  18. Spiegel Hausmitteilung; Betr.: Franz-Josef Strauss . In: Der Spiegel . Nr.   28 , 1964, S.   3 (online ).
  19. Die Kosten trägt die Bundeskasse . In: Der Spiegel . Nr.   22 , 1965, S.   83 (online ).
  20. Pressefreiheit: Gift und Galle auf einestages vom 8. Januar 2008
  21. Barschel, Pfeiffer, Engholm und „Der Spiegel“ , FAZ.NET vom 7. September 2007.
  22. Statistik: Wer liest/hört/sieht was warum? . In: Die Zeit , Nr. 5/2006, S. 64.
  23. Spiegel-Verlag und Axel Springer AG kehren zur klassischen Rechtschreibung zurück . Spiegel Online, 6. August 2004.
  24. Das Ende des Stefan Aust beim "Spiegel" welt.de, 16. November 2007
  25. Stefan Aust beim „Spiegel“ freigestellt faz.net, 5. Februar 2008
  26. Finden statt suchen mit Spiegel Wissen . ( Memento vom 2. Juli 2011 im Internet Archive ) Spiegel Online, 13. Februar 2008. Zumindest die Titelgeschichte und das Titelblatt der Ausgabe 22/1977 („Die verkauften Lolitas“) fehlen jedoch. Das Titelbild wurde 1977 nach Protest von Emma , Courage , Unsere kleine Zeitung und dem Kinderschutzbund vom Deutschen Presserat gerügt. Vgl. Rückspiegel . In: Der Spiegel . Nr.   32 , 1977 (online ). Betr.: Presserat . In: Der Spiegel . Nr.   50 , 1981 (online ).
  27. Nachwuchs für den Spiegel: „Dein Spiegel“ erscheint monatlich spiegelgruppe.de, 19. Oktober 2009
  28. Einsam an der Spitze faz.net, 21. Februar 2011
  29. Medien als Arbeitgeber: "Spiegel" führt Ranking deutscher Zeitschriften und Zeitungen an horizont.net, 26. März 2012
  30. Kurzer Prozess mit der „Spiegel“-Spitze sueddeutsche.de, 9. April 2013
  31. Michael Hanfeld: Wolfgang Büchner wird Chefredakteur beim „Spiegel“ . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 29. April 2013.
  32. Michael Hanfeld: „Spiegel“ am Samstag . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 2. Dezember 2013.
  33. Kai-Hinrich Renner: Machtkampf beim „Spiegel“ hat gerade erst begonnen. In: Die Welt , 25. August 2013.
  34. Kai-Hinrich Renner: „Spiegel“-Ressortleiter lehnen Blome ab. In: Die Welt , 26. August 2013.
  35. Kai-Hinrich Renner: Büchner gewinnt Machtkampf beim „Spiegel“. In: Die Welt , 28. August 2013.
  36. Thomas Schuler: Zukunft des Journalismus: Labor für multimediales Erzählen . In: Berliner Zeitung , 19. Mai 2014
  37. Michael Hanfeld: 225 Redakteure proben den Aufstand . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 21. August 2014.
  38. Michael Hanfeld: Gesellschafter befürworten Büchners „Spiegel 3.0“ . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , 22. August 2014.
  39. Der Machtkampf ist vorbei sueddeutsche.de, 4. Dezember 2014
  40. Brinkbäumer neuer "Spiegel"-Chefredakteur sueddeutsche.de, 13. Januar 2015
  41. Keine Zukunft – warum Blome beim „Spiegel“ geht welt.de, 20. Mai 2015
  42. Überwachung: Spiegel im Visier von US-Geheimdiensten. In: Spiegel Online. Der Spiegel, 3. Juli 2015, abgerufen am 3. Juli 2015 .
  43. "Spiegel" streicht 149 Stellen. In: sueddeutsche.de. 1. Dezember 2015, abgerufen am 16. Juni 2017 .
  44. "Spiegel": NRW-Teil ist schon wieder Geschichte. In: dwdl.de. 2. Mai 2016, abgerufen am 16. Juni 2017 .
  45. Spiegel-Verlag startet Bezahlangebote auf "Spiegel Online" sueddeutsche.de, 27. Juni 2016
  46. "Spiegel" startet neues Bezahlangebot "Daily" sueddeutsche.de, 15. Mai 2017
  47. Zusammenrücken auf dem Dickschiff sueddeutsche.de, 28. Mai 2018
  48. "Spiegel"-Chef Brinkbäumer abgesetzt - Steffen Klusmann kommt tagesspiegel.de, 22. August 2018
  49. Von einer Ära Brinkbäumer kann keine Rede sein: Warum der aktuelle Spiegel-Chefredakteur gescheitert ist meedia.de, 22. August 2018
  50. Zu nett: «Spiegel»-Chefredaktor Klaus Brinkbäumer muss gehen nzz.ch, 22. August 2018
  51. Klaus Brinkbäumer verlässt den "Spiegel" sueddeutsche.de, 15. Oktober 2018
  52. a b Teile der designierten "Spiegel"-Führung lassen Verträge ruhen sueddeutsche.de, 28. Dezember 2018
  53. a b Hat der Spiegel ein Compliance-Problem? / Debatte um Verantwortung für Relotius-GAU horizont.net, 27. Dezember 2018
  54. a b Stolpert Print-Chef Ullrich Fichtner über die Relotius-Affäre? Der Spiegel und die offenen Fragen im Betrugsskandal meedia.de, 27. Dezember 2018
  55. a b Konsequenz aus Relotius-Affäre: designierter Spiegel-Chefredakteur Ullrich Fichtner bekommt Posten nicht meedia.de, 20. März 2019
  56. Fichtner-Nachfolge geregelt: Clemens Höges wird erneut Mitglied der Spiegel-Chefredaktion meedia.de, 16. April 2019
  57. Chefredakteurin verlässt "Spiegel" sueddeutsche.de, 27. April 2021
  58. Melanie Amann und Thorsten Dörting werden Mitglieder der Chefredaktion sueddeutsche.de, 5. Mai 2021
  59. Hans Magnus Enzensberger: Die Sprache des Spiegel . In: Der Spiegel . Nr.   10 , 1957, S.   48–51 (online ).
  60. Wolf Schneider : Deutsch für Profis . 2. Aufl., Gruner & Jahr, Hamburg 1985.
  61. Wolf Schneider: Deutsch für Kenner. Die neue Stilkunde . 2. Aufl., Gruner & Jahr, Hamburg 1997.
  62. Herbert Bock: Eine sprachpsychologische Untersuchung zur Berichterstattung über die Krankheit AIDS in Print-Medien . Roderer, Regensburg 1992, ISBN 3-89073-603-3 , S. 92.
  63. Herbert Bock: Zur sprachlichen Darstellung von AIDS in Print-Medien . In: Bernd Ulrich Biere, Wolf-Andreas Liebert (Hrsg.): Metaphern, Medien, Wissenschaft. Zur Vermittlung der AIDS-Forschung in Presse und Rundfunk. Westdeutscher Verlag, Opladen 1997, ISBN 3-531-12902-3 , S. 81–101.
  64. Volkmar Sigusch: Aids als Risiko: Über den gesellschaftlichen Umgang mit einer Krankheit . Konkret-Literatur-Verlag, Hamburg 1987, ISBN 3-922144-67-5 , S. 8.
  65. a b c Hans-Jürgen Schmidt: Mediale Deutungsmuster von AIDS. Über die Konsequenzen medialer Darstellung für Prävention und praktische AIDS-Arbeit . Mülheim an der Ruhr 2005, S. 66 ( PDF ).
  66. a b Susanne Köneke: AIDS in der Presse: Der schreibende Umgang mit dem Ungewissen . Univ., Freiburg im Breisgau 1990, S. 24.
  67. Frank Rühmann: AIDS: Eine Krankheit und ihre Folgen . Edition Qumran im Campus-Verlag, Frankfurt am Main / New York 1985, ISBN 3-88655-208-X , S. 75.
  68. Ulrich Clement: Höhenrausch . In: Aids als Risiko: Über den gesellschaftlichen Umgang mit einer Krankheit . Konkret-Literatur-Verlag, Hamburg 1987, ISBN 3-922144-67-5 , S. 212.
  69. Gunter Schmidt: Moral und Volksgesundheit . In: Aids als Risiko: Über den gesellschaftlichen Umgang mit einer Krankheit . Konkret-Literatur-Verlag, Hamburg 1987, ISBN 3-922144-67-5 , S. 26.
  70. Lutz Hachmeister: Ein deutsches Nachrichtenmagazin. Der frühe „Spiegel“ und sein NS-Personal . In: Lutz Hachmeister, Friedemann Siering (Hrsg.): Die Herren Journalisten. Die Elite der deutschen Presse nach 1945 . CH Beck, München 2002, ISBN 3-406-47597-3 , S. 87–120.
  71. Willi Winkler: Ich hatt' einen Kameraden. Ein Prozess, das Blatt mit dem Bayerischen Rundfunk führt, wirft unvermittelt Licht auf die Vergangenheit des Nachrichtenmagazins . In: Süddeutsche Zeitung , 14./15. Juni 2006, S. 15. Und: Verharmlosung im Rückblick. Kritiker vermissen bis heute offenen Umgang des Spiegel mit seiner braunen Vergangenheit . In: M – Menschen – Machen – Medien , Heft 9/2006, S. 16.
  72. Lutz Hachmeister: Heideggers Testament. Der Philosoph, der Spiegel und die SS . Propyläen, Berlin 2014, ISBN 978-3-549-07447-3 , S. 113f.
  73. NZZ attackiert Rudolf Augstein ( Memento vom 12. März 2007 im Internet Archive ) auf netzeitung.de vom 8. Dezember 2000.
  74. Andreas Förster: Braune Vergangenheit . Ein Buch beleuchtet, wie eng das Magazin Der Spiegel in seinen Anfangsjahren mit NS-Tätern kooperierte . In: Berliner Zeitung , 14. April 2011. Peter-Ferdinand Koch: Enttarnt. Doppelagenten: Namen, Fakten, Beweise . Ecowin-Verlag, Salzburg 2011, ISBN 978-3-7110-0008-8 , S. 218.
  75. Aufklärungskommission untersucht Enthüllung von 1993 tagesspiegel.de, 18. Dezember 2019
  76. „Spiegel“ rollt 26 Jahre alte Recherche neu auf welt.de, 22. Dezember 2019
  77. Eine Mordsgeschichte focus.de, 16. Januar 2020
  78. Wie die Lüge von der Hinrichtung des RAF-Manns Grams in die Medien kam focus.de, 15. Februar 2020
  79. Der Todesschuss spiegel.de, 29. Oktober 2020
  80. „Spiegel“ gesteht „journalistische Fehler“ bei Titelgeschichte zu Bad Kleinen ein welt.de, 29. Oktober 2020
  81. Matthias Schulz: Das Testament des Pharao . In: Der Spiegel . Nr.   52 , 2006, S.   112 (online ).
  82. Jan Assmann im Gespräch. Ist eine „Spiegel“-Titelgeschichte massiv antisemitisch? in Die Welt vom 13. Januar 2007
  83. Monotheismus: Alles nur geklaut? in Jüdische Allgemeine vom 4. Januar 2007
  84. Marlis Prinzing : Bleibt der Revolver im Spaghetti-Teller? ejo-online.eu, 25. Mai 2008
  85. Italienisch-deutscher Kolumnenstreit eskaliert bazonline.ch, 30. Januar 2012
  86. Marc Bartl: Presserat missbilligt Abbildung von MH17-Opfern: "Spiegel" wird für "Stoppt Putin jetzt!"-Titel gemaßregelt. In: kress.de. 10. September 2015, abgerufen am 25. November 2015 .
  87. Stefan Niggemeier : Was der Presserat empfiehlt, ist dem „Spiegel“ egal. In: stefan-niggemeier.de. 29. September 2015, abgerufen am 25. November 2015 .
  88. Lutz M. Hagen, Anne Flämig, AnneMarie In der Au: tu-dresden.de Synchronisation von Nachricht und Werbung. In: Publizistik ISSN 0033-4006 , Volume 59 Number 4 Springer-Verlag 1914.
  89. Wilson Raj Perumal has 'no evidence' for claims Cameroon fixed World Cup matches telegraph.co.uk, 1. Juli 2014
  90. FIFA's Match-Fixing Problem wsj.com, 21. August 2014
  91. „Spiegel“ hält an unhaltbarer Geschichte fest – und befördert ihren Autor uebermedien.de, 24. Juli 2019
  92. Weshalb die Beförderung eines „Spiegel“-Redakteurs stockt morgenpost.de, 2. August 2019
  93. Kein Beleg, keine Beförderung sueddeutsche.de, 25. September 2019
  94. Nach 5 Jahren Mauern: „Spiegel“ räumt ein, keinen Beweis für Enthüllung zu haben uebermedien.de, 25. September 2019
  95. Rechtsstreit um „Schmähartikel“: Der „Spiegel“ löscht Text zu Jürgen Todenhöfer ksta.de, 30. August 2016
  96. „Arrogant und unjournalistisch“ – Jürgen Todenhöfer gewinnt Rechtsstreit mit dem Spiegel, sein Sohn rechnet ab meedia.de, 30. August 2016
  97. Will er Präsident werden oder will er nicht? wiwo.de, 9. September 2016
  98. Ein Magazin für „Spiegel“-Leser ohne lästigen „Spiegel“-Journalismus uebermedien.de, 2. Dezember 2018
  99. “Literatur Spiegel” eingestellt: Spiegel-Chef Hass baut das Geschäft mit den Printablegern um meedia.de, 28. Mai 2019
  100. Ullrich Fichtner : Spiegel legt Betrugsfall im eigenen Haus offen. In: Spiegel Online . 19. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  101. Steffen Klusmann , Dirk Kurbjuweit : Der Fall Relotius: Wir haben sehr viele Fragen an uns selbst. In: Spiegel Online. 20. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  102. Der Fall Relotius: Die Antworten auf die wichtigsten Fragen. In: Spiegel Online. 19. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  103. Der Fall Relotius: Wie das Spiegel-Sicherungssystem an Grenzen stieß. In: Spiegel Online. 19. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  104. Der Fall Relotius: Kommission aus erfahrenen Journalisten soll Routinen beim Spiegel hinterfragen. In: Spiegel Online. 19. Dezember 2018, abgerufen am 24. Dezember 2018 .
  105. Spiegel-Skandal: Wie Relotius die todkranke Schwester erfand morgenpost.de, 17. September 2019
  106. Der Fall Relotius spiegel.de, 25. Mai 2019
  107. „Die Reaktionen waren langsam und mangelhaft“ welt.de, 24. Mai 2019
  108. Warum der Relotius-Bericht für den „Spiegel“ so verheerend ist uebermedien.de, 24. Mai 2019
  109. Relotius-Vorgesetzter soll nicht mehr beim „Spiegel“ arbeiten welt.de, 26. August 2019
  110. Wie die Relotius-Kommission einen Buhmann fand uebermedien.de, 26. August 2019
  111. Der "Spiegel" benennt sein Gesellschaftsressort um zeit.de, 2. Oktober 2019
  112. Matthias Gebauer, Ann-Katrin Müller, Sven Röbel, Raniah Salloum, Christoph Schult, Christoph Sydow : Wie zwei Vereine die deutsche Nahostpolitik beeinflussen wollen. In: Der Spiegel. 12. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  113. Thomas Thiel : Wegbereiter des Judenhasses. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung . 17. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  114. Michael Wolffsohn : „Der Spiegel“ und das gefährliche Spiel mit den Israel-Freunden. In: Die Welt . 14. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  115. Hansjörg Friedrich Müller: Wo Fakten nicht reichen, behilft man sich mit Andeutungen: Wie der «Spiegel» antiisraelische Verschwörungstheorien nährt. In: Neue Zürcher Zeitung . 16. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  116. Das Gerücht von der jüdischen Lobby. In: Jüdische Allgemeine . 13. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  117. Benjamin Weinthal: German Magazine under Fire for promoting Anti-Jewish Conspiracy. In: The Jerusalem Post . 15. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  118. Noa Landau, Ofer Aderet: Pro-Israel Groups Promoted anti-BDS Resolution in German Parliament, Der Spiegel Reports. In: Haaretz . 15. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  119. Steffen Klusmann , Barbara Hans , Clemens Höges: Anmerkungen zu unserer Recherche für den Artikel "Gezielte Kampagne". In: Der Spiegel. 15. Juli 2019, abgerufen am 18. Juli 2019 .
  120. Severin Weiland: Presserat weist Antisemitismus-Vorwürfe gegen Spiegel-Bericht zurück. In: Der Spiegel. 20. Dezember 2019, abgerufen am 20. Dezember 2019 .
  121. Rüge des Presserats spiegel.de, 6. Januar 2021
  122. Hochmut kommt vor der Rüge: „Spiegel“ blamiert sich beim Presserat uebermedien.de, 11. Januar 2021
  123. LucasFonts - About . In: www.lucasfonts.com . Abgerufen am 19. November 2018.