L'Express

fra Wikipedia, den gratis encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
L'Express
logo
beskrivelse nyhedsblad
Sprog fransk
forlægger Mag & NewsCo ( Frankrig )
Første udgave 16. maj 1953
Udgivelseshyppighed ugentlig
Weblink lexpress.fr
ISSN (print)

L'Express er et af de ældste og mest cirkulerende franske nyhedsblade . Ugebladet for generel og politisk information, som har eksisteret siden midten af ​​maj 1953, blev grundlagt og finansieret af journalisten Jean-Jacques Servan-Schreiber (1924-2006).

historie

L'Express støttede oprindeligt den moderate venstrefløj, i dette tilfælde Pierre Mendès Frankrig . På grund af sin antikolonialistiske holdning var bladet fjendtligt indstillet mod den franske politik i Algeriet og var fra 1954 den eneste, der kritiserede den undertrykkelse og tortur, der udøves af dele af hæren i Algeriet. I 1958 modsatte avisen Charles de Gaulle og støttede Gaston Defferres kandidatur, socialistisk borgmester i Marseille , til præsidentvalget .

Kendte forfattere som Albert Camus , André Malraux , François Mauriac og Jean-Paul Sartre skrev også til Express.

Da oplaget sank fra 200.000 til 125.000 eksemplarer mellem 1962 og 1964, besluttede Jean-Jacques Servan-Schreiber (JJSS) at konvertere bladet til et nyhedsmagasin efter modellen fra den amerikanske TIME og den tyske Der Spiegel : format og layout var ændret, Antal sider og annonceplads øget. L'Express blev mere udbredt med overgangen til ugebladformatet. [1] I 1965 blev der i gennemsnit solgt 250.000 eksemplarer pr. Udgave.

I 1970 blev JJSS generalsekretær for PRRRS ( Parti radical ) og opgav stort set sine forpligtelser hos L'Express . Hans ønske om yderligere støtte til sine politiske ambitioner gennem ugebladet fremkaldte en konfliktsituation. Hans bror Jean-Louis opgav posten som direktør og solgte sine aktier; Claude Imbert forlod og grundlagde Le Point , et rivaliserende papir.

I 1977 overgav JJSS 45 procent af hovedstaden i L'Express til finansmanden Jimmy Goldsmith, der ændrede avisens redaktionelle retning. Markedsandelen blandt ugeblade var 14,9% i 1988, orienteringen var (ifølge vurderingen i litteraturen) politisk korrekt. [2] Nogle ændringer i redaktionen havde i mellemtiden beskadiget billedets image; Flere ejerskift kombineret med gentagne forsøg på at bestemme den redaktionelle retning skabte en konfliktudsat og forvirrende situation. Disse konflikter kulminerede i 1994 med afskedigelsen af ​​chefredaktør Yann de L'Écotais .

Siden 2000

I 2004 kom Serge Dassault i spidsen for Socpress Group, som omfatter L'Express og L'Expansion . I 2006 købte den belgiske Roularta Media Group Express-Expansion Verlag. Siden 2015 har magasinet været majoritetsejet af Patrick Drahi , der også ejer et konglomerat i telekommunikationssektoren. [3]

Andre nyhedsblade

Weblinks

Individuelle beviser

  1. ^ Douglas Johnson: Nekrolog: Jean-Jacques Servan-Schreiber. I: theguardian.com. 11. august 2016. Hentet 15. januar 2017 .
  2. ^ Peter Humphreys: Massemedier og mediepolitik i Vesteuropa. Manchester University Press, 1996, ISBN 978-0-7190-3197-7 , s. 88 ( begrænset forhåndsvisning i Google Bogsøgning).
  3. Patrick Drahi - Parvenu i en shoppingvanvid. I: sueddeutsche.de . 25. maj 2015. Hentet 15. januar 2017 .