Nordtysk radio

fra Wikipedia, den gratis encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Nordtysk radio
Station logo
NDR paraply mærke
Generelle oplysninger
Sæde: Hamburg
Tilsigtet: Joachim Knuth
Radio: NDR 90,3
NDR 1 Niedersachsen
NDR 1 bølge nord
NDR 1 Radio MV
NDR 2
NDR -kultur
NDR info
NDR info speciel
N-Joy
NDR Blå
NDR Plus
Se tv: NDR fjernsyn
Lydkrop: NDR Elbphilharmonie Orchestra
NDR Radiophilharmonie
NDR kor
NDR big band
Grundlæggelse: 1. januar 1956
Forgænger: Nordvesttysk udsendelse
Lovlig kontrakt: Institut for offentlige rettigheder
Internet side: www.ndr.de
Radio BremenNorddeutscher RundfunkRundfunk Berlin-BrandenburgMitteldeutscher RundfunkBayerischer RundfunkSüdwestrundfunkSaarländischer RundfunkHessischer RundfunkWestdeutscher Rundfunk KölnARD Karte.svg
Om dette billede

The North German Broadcasting Corporation ( NDR ) er en fælles statsudsender for den frie og hansestad Hamburg og delstaterne Mecklenburg-Vorpommern , Niedersachsen og Slesvig-Holsten . Sædet for NDR er Hamburg. NDR blev oprettet i 1954, da NWDR blev opdelt i NDR og WDR . Den 1. april 1956 begyndte han at sende. Det er medlem af ARD og har juridisk form for en almennyttig institution under offentlig lov . [1] Ved udgangen af ​​2015 havde NDR i alt 3.426,5 medarbejdere (stillinger). [2] Med Hamburgs havnekoncert, der blev grundlagt af NORAG i 1929, sender NDR 90.3 det ældste eksisterende radioprogram i verden søndag fra kl. 6 til 8. [3]

opgave

NDR er statsudsender for delstaterne Hamburg , Mecklenburg-Vorpommern , Niedersachsen og Slesvig-Holsten . Dets program har til formål at informere, uddanne, rådgive, underholde borgerne i disse lande og især at tilbyde bidrag til kultur og udsendelse med politisk forklædning. I NDR -statstraktaten er det hensigtsmæssige hensyn til de forskellige nordtyske regioner samt deres kultur og sprog noteret i programmet. Derfor bør NDR også producere sit program i alle fire lande i sit sendeområde. [4]

En tiltrædelse af den frie hansestad Bremen blev muliggjort i henhold til § 45 i NDR -statstraktaten [5], men det sker ikke, fordi Bremen har sin egen radiostation med Radio Bremen .

finansiering

Gebyrindkomst for NDR fra udsendelsesgebyret :

år Præmieindkomst kilde
2013 € 949.968.515,85 [6]
2014 € 1.025.389.521,78 [7]
2015 € 988.625.118,66 [8.]
2016 € 972.061.911,48 [9]
2017 € 968.918.797,00 [10]
2018 € 965.542.497,11 [11]
2019 € 971.965.802,27 [12]

Steder for NDR

Administration og radio for NDR i Hamburg-Harvestehude
NDR State Broadcasting House Niedersachsen i Hannover

I Hamburg er NDR spredt over to lokationer, fjernsyn i Lokstedt , radio og administration i Funkhaus på Rothenbaumchaussee i Harvestehude . I delstatshovedstæderne i Hannover , Kiel og Schwerin samt i Hamborg er der statslige radio- og fjernsynshuse, der hovedsageligt skaber regionale programmer for den respektive stat. Derudover har NDR regionale studier og korrespondentkontorer i flere byer i sit udsendelsesområde:

Derudover driver NDR ARD udenlandske studier i London , Stockholm , Beijing , Tokyo og Singapore . Han er også involveret i ARD -hovedstudiet i Berlin og i ARD -studierne i Moskva , Warszawa , Bruxelles , Washington, DC , New York City og Los Angeles .

NDR producerer også ARD-aktuelt i Hamburg-Lokstedt. Samfundsfaciliteten i ARD-Anstalten udgiver nyhedsprogrammerne Tagesschau , Tagesthemen , Nachtmagazin , tagesschau24 samt onlineportalen tagesschau.de .

Programmer

Tidligere reformsynagoge i Oberstrasse , Hamborg, Rolf-Liebermann-Studio i NDR
Indgang til NDR-tv-stedet i Hamburg-Lokstedt

NDR producerer eller bidrager med indhold til følgende radio- og tv -selskaber, tv- og radioprogrammer:

se tv

Bidrag til fællesskabsprogrammet Das Erste

NDR bidrager med 17,45% til programindholdet i fjernsynsprogrammet Das Erste , fællesskabets tv -program for de ni regionale offentlige radio- og tv -selskaber, der er organiseret i ARD. Dette sætter NDR på tredjepladsen efter WDR og SWR .

Nyhedsdisken ARD-aktuelt er blandt andet placeret på NDR i Hamborg. Tagesschau , Tagesthemen , Nachtmagazin og Wochenspiegel produceres der. NDR er tv -sprederen ansvarlig for talkshowet Anne Will og får det produceret på vegne af Will Media GmbH .

Derudover er NDR Tysklands førende for Eurovision Song Contest og repræsenterer dermed ARD ved en af ​​de største internationale mediebegivenheder. Efter at Lena vandt 2010 -konkurrencen i Oslo , var NDR ansvarlig for at organisere Eurovision Song Contest 2011 i Düsseldorf .

Radio

NDR producerer et statsprogram pr. Forbundsstat i hvert af de fire statslige tv -huse, nemlig

  • NDR 90.3 - til Hamborg
  • NDR 1 Niedersachsen - for Niedersachsen fra Hannover med stærk regional rapportering, oldies, pop og tyske kulthits
  • NDR 1 Welle Nord -for Slesvig-Holsten fra Kiel med delvis regionalisering, hits, oldies og tysksproget musik
  • NDR 1 Radio MV - for Mecklenburg -Vorpommern fra Schwerin med delvis regionalisering

De såkaldte centrale programmer fra Hamborg udsendes i hele udsendelsesområdet, nemlig

  • NDR 2 - popbølge. NDR 2 er det eneste NDR -radioprogram, der sender reklamer
  • NDR Kultur (tidligere NDR 3 eller Radio3 som et begrænset samarbejde med SFB og ORB) - Klassisk domineret kulturprogram
  • NDR Info (tidligere NDR 4 eller NDR 4 Info) - informationsradio
  • NDR Info Special - Udvidet version af NDR Info med havvejrsrapporter, udlændingeprogrammer og sportsudsendelser - distribution udelukkende via kabel , satellit og DAB +
  • N-Joy (tidligere N-Joy Radio)-ungdomsradio

Der er også to udelukkende digitalt udsendte programmer, nemlig

  • NDR Blue - musikprogram med musik uden for mainstream - distribution udelukkende via DAB +, DVB -C, DVB -S og forskellige kabelnetværk
  • NDR Plus - Schlagerradio - udsendes udelukkende via DAB + og DVB -S

Webkanaler [13]

  • N-Joy Abstrait (Loop 25)
  • N-Joy In The Mix (Loop 28)
  • N-Joy morgenshow (Loop 27)
  • N-Joy Pop (Loop 29)
  • N-Joy Soundfiles Alternativ (Loop 5)
  • N-Joy Soundfiles Hip-Hop (Loop 6)
  • N-Joy TOP 30 (Loop 8)
  • NDR 1 Niedersachsen TOP 15 Hit Parade (Loop 1)
  • NDR 1 Radio MV Kulthitshow (Loop 3)
  • NDR 2 Peter Urban Show (Loop 18)
  • NDR 2 Soundcheck Easy Sounds (Loop 23)
  • NDR 2 Soundcheck Live (Loop 16)
  • NDR 2 Soundcheck Music Scene Germany (Loop 17)
  • NDR 2 Soundcheck Ny musik fredage (Loop 21)
  • NDR 2 Soundcheck Ny musik mandage (Loop 15)
  • NDR 2 Soundcheck Party (Loop 22)
  • NDR Info Jazz Night (Loop 19)
  • NDR Info Night Club (Loop 20)
  • NDR Info Spil Jazz (Loop 31)
  • NDR Culture Belcanto (Loop 2)
  • NDR Kultur Neo (Loop 24)
  • NDR Kultur Opera på en time (Loop 4)

Online

Med ndr.de driver NDR en onlinetjeneste, der er ansvarlig for Online & Multimedia -programområdet, som er tildelt radio (ledende) og tv -programdirektører. [14] Webstedet indeholder nyheder, sport, råd, underholdning og kulturnyheder.

Institutioner i NDR

NDR Media GmbH

I marts 2006 blev NDR Media GmbH stiftet som et 100 % ejet, privat datterselskab af det offentlige NDR. Det fungerer som en finansiel ejerandel for datterselskaber og investeringer i tv -selskabet. Media GmbH fungerer som en såkaldt medietjenesteudbyder for NDR. Virksomheden markedsfører annoncetid i radio og fjernsyn gennem Media GmbH. NDR -arrangementet og samarbejdsmarkedsføring, sponsoreret af NDR og billetbutikken NDR, ejes af GmbH. [15]

Lydkrop

NDR har fire egne ensembler i afdelingen "Orkester, kor og koncerter", som er underordnet "Radioprogramdirektoratet" [16] :

Orkestret blev grundlagt i Hamburg i 1945 som "Sinfonieorchester des NWDR" og blev videreført fra 1955 til 2016 af NDR som "NDR Sinfonieorchester". I 2016 blev navnet ændret til NDR Elbphilharmonie Orchester . Chefdirigenter omfattede Hans Schmidt-Isserstedt , Günter Wand , John Eliot Gardiner , Christoph Eschenbach , Christoph von Dohnányi og Thomas Hengelbrock .
Orkestret, der blev grundlagt i 1950 som "Rundfunkorchester Hannover des NWDR", har siden 2003 været kaldt "NDR Radiophilharmonie". Chefdirigenter var blandt andre Willy Steiner , Bernhard Klee og Eiji Ōue . Til koncerter på tværs af genrer optræder orkestret også under navnet "NDR Pops Orchestra".
Koret blev grundlagt i 1946 af den daværende NWDR i Hamborg og har haft sit nuværende navn siden 1955; han er særligt engageret i tidlig musik , men hengiver sig også til nutidig musik.
Grundlagt i 1945 af den daværende NWDR, er det blevet videreført af NDR i Hamburg siden 1955. Det har haft sit nuværende navn siden 1971. Det blev tidligere kaldt "NDR-Studioband".

Distributionskanaler og sendernetværk

Norddeutsche Rundfunk driver sit eget netværk i Niedersachsen, Slesvig-Holsten og Hamborg til jordbaseret udsendelse af sine radio- og tv-programmer. I Mecklenburg-Vorpommern leveres disse tjenester af virksomheden Uplink Network GmbH på vegne af og for NDR's regning. [17]

NDR driver sine egne grundlæggende netværkssendere på 16 steder (NDR -betegnelse, muligvis lokation / kommune):

Derudover er der et stort antal NDR's egne tankstationer og stationer i det tyske radiotårn , som drives på vegne af og for NDR's regning.

Siden maj 1951 har NDR drevet en fælles måle- og modtagestation med andre ARD -stationer for at overvåge radiobåndene i Pinneberg -distriktet. Det vides ikke, hvilke aktiviteter der stadig foregår i NDR -måle- og modtagestationen Wittsmoor (fra 2020).

I Lübeck driver NDR sin egen VHF-sender, Lübeck-Wallanlagen-senderen .

historie

Begyndelsen indtil 1945

I 1924 blev " Nordische Rundfunk AG " (NORAG) grundlagt i Hamburg og begyndte at sende den 2. maj 1924. I maj 1925 blev Reichs-Rundfunk-Gesellschaft (RRG), som NORAG også sluttede sig til, etableret i Berlin som paraplyorganisation for de regionale radio- og tv-selskaber i det tyske rige . Siden 1928 er programmerne blevet produceret i Rothenbaumchaussee i Hamborg. [18] I 1933 blev Nordische Rundfunk AG omdannet til "Norddeutsche Rundfunk GmbH". Efter beslaglæggelsen af ​​magten af NSDAP regionale virksomheder til filialer af Reichs-Rundfunk-Gesellschaft var. Fra 1. april 1934 var de tidligere navne baseret på følgende ordning: Reichssender (hovedkvarter) blev standardiseret, og Nordtysk Broadcasting blev Reichssender Hamburg . Han var en del af den tyske enhedsudsendelse, der sendte fra 1. januar 1939 under navnet Großdeutscher Rundfunk .

NWDR -tid

Logo for NWDR

Et par dage før den tyske overgivelse overtog den britiske hær Reichsender Hamburg den 4. maj 1945, som oprindeligt fortsatte med at sende som "Radio Hamburg".

Den 22. september 1945, under kontrol af den britiske militærregering, blev " Northwest German Broadcasting " (NWDR) den fælles tv -station for hele den britiske zone, herunder Berlin. Hovedsenderens placering var Hamborg. I Köln var der en anden radiostation (Dagobertstraße 38), som blev hårdt beskadiget af krigen, og som midlertidigt kunne begynde at sende den 26. september 1945. Herfra udsendte instituttet sit eget program på en time alene. Fra 1. januar 1946 begyndte Langenberg- senderen at fungere på samme bølge som Hamburg-Moorfleet-senderen, og fra midten af ​​august 1946 blev NWDR Berlin integreret. NWDR blev overdraget den 30. december 1947 af militærregeringen [19] og ved at udsende lov til en offentligretlig institution for delstaterne Hamburg, Niedersachsen, Slesvig-Holsten, Nordrhein-Westfalen og Berlin. Ledelsen af NWDR forblev imidlertid britisk, fordi den første generaldirektør var fra 1. januar 1948 Hugh Carleton Greene , den ledende controller af BBC.

To orkestre blev grundlagt i 1945 og 1946, symfoniorkestret med dens dirigent Hans Schmidt-Isserstedt og radioorkesteret med dets dirigent Walter Martin , der instruerede det til sin død i 1964. Det blev derefter opløst eller integreret i Hannover -udsendelsesorkesteret, som havde eksisteret siden 1950.

NWDR udsendte i første omgang kun et program (senere NWDR 1). Fra 1950 fulgte to regionale radioprogrammer UKW , UKW Nord (senere NDR 2) og UKW West (senere WDR 2). Samme år var NWDR et stiftende medlem af ARD. To år senere (1952) var NWDR stort set ansvarlig for genstart af fjernsyn i Tyskland .

Den 1. juni 1954 forlod den nystiftede tv -station Free Berlin (SFB) NWDR for at sende uafhængige programmer til Vestberlin. Samme år startede ARD's fælles tv -program.

NDR som en institution i tre lande

I februar 1955 omorganiserede delstaterne Hamborg, Niedersachsen, Slesvig-Holsten og Nordrhein-Westfalen udsendelserne i deres respektive stater. Som følge heraf blev NWDR opdelt i to uafhængige tv-stationer, "Norddeutsche Rundfunk", baseret i Hamborg, skulle organisere radioudsendelser for delstaterne Hamburg, Niedersachsen og Slesvig-Holsten og " Westdeutsche Rundfunk ", baseret i Köln , for staten Nordrhein-Westfalen.

1. januar 1956 startede de to nye tv -stationer deres egne radioudsendelser. Fra 1. april 1956 overtog " Nord- og Vesttysk Broadcasting Association " (NWRV) fjernsynssektoren indtil 1961. Derefter var begge tv -stationer også ansvarlige for deres respektive udsendelsesområder i fjernsynssektoren.

Fra 1956 udsendte NDR oprindeligt to radioprogrammer, NDR / WDR 1 og NDR 2, og bidrog med sin andel til ARD -fællesskabsprogrammet for tysk fjernsyn. Det første radioprogram blev holdt sammen med WDR indtil slutningen af ​​1980 med en ugentlig ændring. I den første uge sendte NDR fra 5 til 15, WDR overtog derefter resten af ​​dagen. I den anden uge var det omvendt. De fælles rødder i NWDR kan stadig findes i radioprogrammerne fra NDR og WDR. For eksempel skifter en af ​​de ældste radioudsendelser på tysk radio, Dagens ekko , stadig ugentligt mellem NDR og WDR og kan høres på NDR Info og WDR 5 på samme tid. Det samme gælder mandage til lørdage mellem 13:05 og 14:00 med middagens ekkoudsendelse og mellem 23:30 til midnat med dagens udsendelser, sidstnævnte stadig med den gamle temasang Wade i vandet af Ramsey Lewis -trioen introduceres eller annonceres (i den ugentlige NDR -version er den gamle voiceover, der meddeler udsendelsen, blevet efterladt, som den er). Den redaktionelle ændring foregår på en sådan måde, at i tilfælde af at en statsudsender er redaktionelt ansvarlig for middagens ekko og dagens ekko , den anden designer dagens rapporter . I en lejlighedsvis ændring overtager informationskanaler fra andre statslige tv -selskaber også udsendelsen af rapporter fra i dag , f.eks. Radio Bremen og indtil for nylig også Saarland -tv -selskabet.

Den 1. december 1956 startede NDR sit tredje radioprogram NDR 3, der var vært sammen med SFB fra 1962 til 1973.

Den 4. januar 1965 begyndte NDR sammen med Radio Bremen og SFB at udsende deres eget " Tredje fjernsynsprogram " (oprindeligt som "III)), som hurtigt blev udvidet til et fuldt program i den forstand, der er lov om tv -spredning og kan nu også modtages via satellit i næsten hele Europa. Kiel -studiet begyndte at sende i Kiel Slot den 5. april 1965. [20] I december 2001 blev det omdøbt i NDR -tv.

Tidligere logo for NDR (indtil 1980)

Den 14. juli 1977 meddelte Slesvig-Holstens premierminister Gerhard Stoltenberg (CDU) foran Slesvig-Holstens parlament, at han ønskede at opsige NDR-statstraktaten. Selve opsigelsen blev givet den 9. juni 1978 i slutningen af ​​1980. Stoltenberg anførte den påståede alvorlige økonomiske krise på stationen som årsager, og han klagede over, at regional rapportering var utilstrækkelig i dele af udsendelsesområdet, især i Slesvig-Holsten og Niedersachsen. Opsigelsen var også motiveret af den politiske orientering af nogle af NDR -programmerne. Stoltenberg blev generet af NDR-rapporteringen, som han betragtede som "ensidig" og " venstreorienteret ", [21] z. B. om protesterne mod opførelsen af ​​Brokdorf-atomkraftværket, blandt andet i udsendelser af det politiske magasin Panorama i efteråret 1976. En deklarationssag anlagt af SPD-regerede Hamburg for Hamburgs forvaltningsdomstol mod statens ophør Traktaten blev afvist i 1979 som ikke -antagelig.

Først var det usikkert, om NDR ville blive opløst ved ophør af Slesvig-Holsten, eller om det kunne fortsættes af de resterende statstraktatpartnere Hamborg og Niedersachsen indtil den normale udløb af statstraktatens gyldighed 31. december 1985 . Den daværende premierminister i Niedersachsen Ernst Albrecht (CDU) var som Stoltenberg til den første fortolkning. Han foreslog en fortsættelse af NDR som en tostatssetablering mellem Slesvig-Holsten og Niedersachsen eller alternativt etablering af en separat Niedersachsen statsudsender "Radio Niedersachsen", hvorefter Slesvig-Holsten, også efter Stoltenbergs opfattelse, en separat modstykke bør også oprettes. Albrecht og Stoltenberg betragtede denne løsning imidlertid kun som en sidste udvej ud over fortsættelsen af ​​NDR som en tre-statsinstitution med Hamburg under forhold, der var bedre for dem. Efter den endelige fiasko i forhandlingerne med Hamburg den 7. november 1979 og gentagne forsøg på samtaler den 5. februar 1980 begunstigede de to lande fortsættelsen af ​​NDR som en ny tostatssender mellem Slesvig-Holsten og Niedersachsen, med Hamburg skulle oprette sin egen statsudsender. Albrecht håbede, at dette også ville give ham muligheden for at eliminere det såkaldte broadcast-monopol for at muliggøre introduktion af private radio- og tv-programmer især i Niedersachsen. Stoltenberg håbede at kunne påvirke det redaktionelle design af programmerne ved at ændre bestemmelsen om sammensætningen af ​​tilsynsorganerne i radio- og tv -rådet og administrationsrådet. En ny programstruktur med mere individuelt ansvar for de statslige tv -stationer bør tage større hensyn til regionale spørgsmål.

Omstrukturering af NDR fra 1980

Logo for NDR fra 1980 til 2001 med hvalrossen Antje

Den 23. januar 1980 forelagde Niedersachsen og Slesvig-Holsten udkastet til en statstraktat om NDR som en tostatsinstitution, som blev paraferet den 7. februar 1980 af de to statsministre og af det respektive CDU-ledede flertal af parlamenterne i Kiel og blev vedtaget i Hannover den 11. og 12. marts 1980 ved førstebehandlingen. På grund af den erklærende sag anlagt af Niedersachsen for Forbundsforvaltningsdomstolen, besluttede Forbundsforvaltningsdomstolens 7. senat i en dom af 28. maj 1980 (Az.: BVerwG 7 A 2.79) under ledelse af den daværende præsident Horst Sendler, at den var tilfældet med Slesvig-Holsten Den udtalte opsigelse af NDR-statstraktaten var blot en tilladt fratrædelse og ikke en opsigelsesvarsel, og NDR i Niedersachsen og Hamburg fortsatte således med at eksistere som et tostatssetablering og skulle fortsætte indtil kontraktens ophør. For Hamburg betød dommen i det væsentlige en bekræftelse af sin egen juridiske udtalelse, mens Slesvig-Holsten og Niedersachsen blev besejret med deres fremlagte holdninger.

Efter denne juridiske afgørelse svingede den tidligere stridende kontraktpartner Slesvig-Holsten og Niedersachsen på den ene side og Hamborg på den anden hurtigt ind og kunne blive enige om kompromisformler for at fortsætte NDR som en tre-statsinstitution i juni 1980 . Derefter blev NDR placeret på et nyt retsgrundlag på grundlag af et nyt udkast til statstraktat for staterne Hamborg, Niedersachsen og Slesvig-Holsten ved at initialisere det den 17. juli 1980 og gennem den tilsvarende vedtagelse af de formelle ledsagende love af statens parlamenter.

De vigtigste kompromisformler var: 1.) Niedersachsens hovedmål (Albrecht): NDR's udsendelsesmonopol, som tidligere havde været forankret i statstraktaten, var begrænset til 1983 for at muliggøre private radio- og tv -programmer oprettet fra 1986 og frem. I denne sammenhæng var Hamburg (dengang borgmester Hans-Ulrich Klose ) i stand til at sikre, at indførelsen af ​​privat radio i NDR's udsendelsesområde først fandt sted efter en lang overgangsperiode.

2.) Slesvig -Holstens (Stoltenberg) hovedmål og Niedersachsen (Albrecht) sekundære mål: Programmerne blev delvist omorganiseret med henblik på regionalisering - primært ved at styrke de statslige tv -stationers positioner i tv -netværket.

Denne omstændighed påvirkede hovedsageligt det tidligere fælles program for NDR / WDR 1: Programmet NDR 1 blev opdelt i de tre uafhængige statsprogrammer NDR 1 Niedersachsen (indtil begyndelsen af ​​2002 NDR 1 Radio Niedersachsen ), NDR 1 Welle Nord og NDR 90.3 (op til 2. december 2001 "NDR Hamburg-Welle 90.3") opdelt. NDR 2 og NDR 3 blev fortsat i hele udsendelsesområdet som pop og klassiske bølger. De tre nationale programmer i NDR 1 begyndte at udsende den 2. januar 1981 og blev gradvist udvidet til fulde programmer. Flere gange om dagen deler de sig op i regionale programmer. NDR 1 Radio Niedersachsen sender de regionale programmer fra regionerne Oldenburg / East Friesland / Bremen / Cuxhaven, Osnabrück / Emsland, Greater Hannover, Braunschweig / Syd -Niedersachsen og Nordøst -Niedersachsen og NDR 1 Welle Nord fra studierne i Flensborg ( NDR Studio Flensborg ), Heide, Norderstedt, Lübeck og Kiel. Derudover var en slående nyskabelse introduktionen af ​​radioreklame på popbølgen NDR 2 , mandag til lørdag i dagsprogrammet i fem minutters blokke før nyhederne, hvorved nyhedsudsendelsestiden blev forskudt fra en halv time til den fulde time ifølge blokskiftet.

NDR -fjernsynet oplevede oprindeligt kun få ændringer. I de regionale vinduer i ARD-fællesskabsprogrammet aftenen før foregik der imidlertid også en regionalisering den 30. september 1985 med indførelsen af ​​tyve minutters regionale blade i stedet for de tidligere skiftende, centralt ansvarlige, generelle regionale vinduer med titlen Nordschau med forskellige tematiske fokus, som uafhængigt produceres og produceres af de respektive regionale tv -selskaber, blev designet. Regionmagasinerne Slesvig-Holsten Magazin , Hamburger Journal (navnet eksisterede allerede som en fredagssektion i Nordschau ) og Hallo Niedersachsen blev oprettet mandag til fredag ​​fra 19:25 til 19:45. Den 4. januar 1993 blev de regionale blade integreret i det fulde NDR -tv -program som led i en reorganisering af ARD -fællesskabsprogrammet som følge af indførelsen af ​​et ensartet aftenprogram, udvidet til en halv time og fra 7. marts 1999 dagligt, herunder i weekender (undtagen helligdage) - søndag i første omgang kun et kvarter fra 19.45 til 20.00, fra 6. januar 2002 også som sædvanlig i en halv time fra 19.30 til 20.00 I løbet af Nordkette -programmet med integrerede dele af Radio Bremen blev dets regionale vindue Buten også gradvist udvidet.

3.) Hovedmål for Hamburg (Klose): NDR's programtilbud var ikke begrænset. Alle bølger og frekvenser forblev for NDR.

Am 30. September 1988 startete der NDR im Fernsehprogramm Nord 3 sein regionales Videotext-Angebot Nordtext, das seit 2. Dezember 2001 als NDR Text geführt wird. Das Angebot umfasst aktuelle Meldungen für das NDR-Sendegebiet und Bremen sowie Begleitinformationen zu Hörfunk und Fernsehen. Informationen über Programm-Angebote von Radio Bremen tragen den Titel radiobremen-text.

Am 1. Januar 1989 startete das Fernsehprogramm Nord 3 mit einer neuen Programmstruktur und neuem Sendeschema als so genanntes Vollprogramm. Am 1. April 1989 begann das 4. Hörfunkprogramm NDR 4, später NDR 4 Info das seit dem 2. Juni 1998 als reiner Nachrichtenkanal montags bis sonnabends von 06:00 Uhr bis ca. 20:00 Uhr im neuen Viertelstundenschema als NDR 4 info und seit dem 3. Juni 2002 als NDR Info ausgestrahlt wird.

Entwicklung seit 1990

Zum 1. Januar 1992 wurde dem Norddeutschen Rundfunk gesetzlich der Auftrag erteilt, das Land Mecklenburg-Vorpommern mit öffentlich-rechtlichem Hörfunk und Fernsehen zu versorgen, [22] bevor am 1. März 1992 der neue NDR-Staatsvertrag in Kraft trat. [23] Das Land erhielt ein eigenes Landesprogramm NDR 1 Radio MV, das sich ebenso wie die anderen Landesprogramme mehrmals täglich zur regionalen Berichterstattung aus Schwerin, Rostock, Neubrandenburg und Greifswald auseinander schaltet. Im Oktober desselben Jahres schied der SFB aus dem Dritten Fernsehprogramm N3 aus, um sein eigenständiges Berliner Programm „B1“ (später SFB 1) auszustrahlen.

Am 4. April 1994 startete der NDR für 14- bis 19-jährige Hörer das Jugendprogramm N-Joy , das bis 2001 unter der Bezeichnung N-Joy Radio geführt wurde.

Am 3. Oktober 1997 ging NDR 3 im neu gegründeten Programm Radio 3 auf, das in Kooperation mit dem Ostdeutschen Rundfunk Brandenburg (früheres ORB-Programm Radio Brandenburg ) und bis Ende 2000 auch mit dem Sender Freies Berlin (früheres Programm SFB 3 ) veranstaltet wurde und bis 31. Dezember 2002 sendete.

Als bislang letztes Hörfunkprogramm in der Programmgeschichte des NDR begann am 1. November 2001 das Nordwestradio , ein gemeinsames Hörfunkprogramm von Radio Bremen und NDR für das Land Bremen und den Nordwesten von Niedersachsen. In diesem Programm ging das bisherige 2. Hörfunkprogramm Radio Bremen 2 auf. Seit 2016 unterliegt es der Alleinregie von Radio Bremen. [24]

Seit 1. Januar 2003 sendet der NDR mit dem Programm NDR Kultur als Nachfolgeprogramm von Radio 3 auch wieder ein von ihm allein gestaltetes Klassik- und Kulturprogramm. Die Bezeichnung Radio 3 gab es jedoch weiterhin bis zum 31. Dezember 2003. Es handelt sich nunmehr um ein Kulturprogramm des RBB , das teilweise auch Sendungen von NDR Kultur übernahm. Am 1. Januar 2004 ging dieses Programm im neuen RBB Kulturradio auf.

Seit dem 1. Mai 2012 strahlt der NDR auch in HD-Qualität im Simulcast-Verfahren . [25]

Intendanten des NDR und seiner Vorgängereinrichtungen

Kritik

Fälle von Bestechlichkeit

2009 berichtete die Süddeutsche Zeitung (SZ), dass Doris Heinze als Fernsehspielchefin des NDR jahrelang Verträge über die Drehbücher ihres Ehemannes und von sich selbst, die unter den Pseudonymen „Niklas Becker“ und „Marie Funder“ eingereicht worden waren, abgeschlossen und abgerechnet hatte. [27] Der Kontakt lief über eine Anwaltskanzlei. [28] Heinze wurde vom Landgericht Hamburg wegen Bestechlichkeit, Betrugs und Untreue rechtskräftig zu einer Gefängnisstrafe von einem Jahr und zehn Monaten auf Bewährung verurteilt, ihr Ehemann sowie eine Filmproduzentin erhielten Geldstrafen. Die Oberstaatsanwaltschaft sprach von einem „System der Selbstbedienung auf Kosten der Gebührenzahler“. [29] [30]

2010 wurde bekannt, dass ein Redakteur aus dem NDR Landesfunkhaus Kiel gegen Provisionszahlungen Unternehmen und Verbänden zugesagt hatte, diesen Sendezeit zu verschaffen und sie im Programm zu platzieren. Er wurde 2016 vom Landgericht Kiel wegen Bestechlichkeit zu einer Freiheitsstrafe von zwei Jahren auf Bewährung verurteilt. [31] [32]

Schleichwerbung

Im Juli 2005 wurde der Geschäftsführer des NDR-Tochterunternehmens Studio Hamburg , Frank Döhmann fristlos entlassen, weil er den Versuch unternommen hatte, für Werbung in einer bereits fertig gestellten Sendung nachträglich finanzielle Zuwendungen zu erlangen. [33] [34]

Rückkauf gestohlener Kunst

Ende 2018 gab der NDR 20.000 Euro für den Rückkauf eines Nolde-Gemäldes aus, welches im Jahr 1979 mutmaßlich von einem eigenen Mitarbeiter gestohlen worden war. Das Bild ist ebenso wie ein weiterhin verschwundenes Aquarell desselben Künstlers Teil der Kunstsammlung des Senders. Aus rechtlichen Gründen war der Rückkauf nach Angaben des NDR die einzige Möglichkeit zur Wiedererlangung des Kunstwerkes. [35] [36]

Falsche Doku

Der NDR publizierte 2020 den vermeintlichen Dokumentarfilm Lovemobil . In diesem stellte die Regisseurin Elke Lehrenkrauss zwei angebliche Prostituierte und ihre Lovemobil -Vermieterin vor. Der Film wurde mit dem Deutschen Dokumentarfilmpreis 2020 ausgezeichnet [37] und war für den Deutschen Filmpreis 2020 [38] und den Grimme-Preis [39] nominiert. 2021 deckte das NDR-eigene Rechercheteam STRG_F auf, dass es sich bei den Protagonistinnen nicht um Prostituierte handelte, sondern um Schauspielerinnen. Auch Szenen mit vermeintlichen Freiern waren gestellt, obwohl der Film klar als (reiner) Dokumentarfilm vermarktet worden war. [40]

Der NDR distanzierte sich von der Sendung und entfernte sie aus der Mediathek. Der Sender gab an, von der Regisseurin „getäuscht“ worden zu sein und gelobte, für die Zukunft „bessere Wege [zu] finden, wie wir uns vor solchen Irreführungen schützen“ können. [39] Betreuender Redakteur beim NDR war Timo Großpietsch . Lehrenkrauss' frühere Dozentin an derKunsthochschule für Medien Köln , Sabine Rollberg , bezeichnete es als „schäbig“, dass sich die beim NDR für den Film Lovemobil Verantwortlichen in der Öffentlichkeit als Opfer der Autorin darstellten. [41]

Siehe auch

Literatur

  • Wolfram Köhler (Hrsg.): Der NDR. Zwischen Programm und Politik . Beiträge zu seiner Geschichte. Schlüter, Hannover 1991, ISBN 3-87706-363-2 .

Weblinks

Commons : Norddeutscher Rundfunk – Sammlung von Bildern, Videos und Audiodateien

Einzelnachweise

  1. NDR-Staatsvertrag, § 1, (1). (PDF; 210 kB) In: ndr.de. Abgerufen am 7. Dezember 2017 .
  2. Geschäftsbericht 2015. (PDF; 5,3 MB) In: ndr.de. Norddeutscher Rundfunk, 28. September 2016, abgerufen am 5. Dezember 2016 .
  3. Hamburger Hafenkonzert - Sonntag bei NDR 90,3. In: ndr.de. Norddeutscher Rundfunk, abgerufen am 3. Juni 2021 .
  4. NDR: Programmauftrag des Norddeutschen Rundfunks. Abgerufen am 10. Januar 2021 .
  5. Staatsvertrag_März_07_1_.qxp - staatsvertrag100.pdf
  6. NDR Geschäftsbericht 2013. (PDF; 1,6 MB) S. 66 , abgerufen am 26. März 2021 .
  7. NDR Geschäftsbericht 2014. (PDF; 4,6 MB) S. 64 , abgerufen am 26. März 2021 .
  8. NDR Geschäftsbericht 2015. (PDF; 4,5 MB) S. 70 , abgerufen am 26. März 2021 .
  9. NDR Geschäftsbericht 2016. (PDF; 5,3 MB) S. 72 , abgerufen am 26. März 2021 .
  10. NDR Geschäftsbericht 2017. (PDF; 4,8 MB) S. 74 , abgerufen am 26. März 2021 .
  11. NDR Geschäftsbericht 2018. (PDF; 4,7 MB) S. 74 , abgerufen am 26. März 2021 .
  12. NDR Geschäftsbericht 2019. (PDF; 7,4 MB) S. 70 , abgerufen am 26. März 2021 .
  13. NDR: Die Radio-Livestream-Links
  14. Impressum. In: ndr.de. Abgerufen am 8. Juli 2017 .
  15. https://www.ndrmedia.de/unternehmen/#unternehmensstruktur
  16. Organigramm des NDR. (PDF; 1,4 MB) NDR, 1. September 2017, abgerufen am 3. Dezember 2017 .
  17. Zwei Drittel des ausgeschriebenen ARD-Sendernetzes werden 2018 von UPLINK betrieben. In: RADIOSZENE. Abgerufen am 3. Mai 2018 .
  18. NDR: Die Norag 1924 - 1932. Abgerufen am 10. Januar 2021 .
  19. Hans-Jürgen Koch, Hermann Glaser: Ganz Ohr. Eine Kulturgeschichte des Radios in Deutschland. 2005, S. 230 ( Buchinformation in der Google-Buchsuche).
  20. Aufgewachsen in Kiel in den 60er und 70er Jahren . 1. Auflage. Wartberg-Verl, Gudensberg-Gleichen 2009, ISBN 978-3-8313-2001-1 , S.   15 ( dnb.de [abgerufen am 12. April 2020]).
  21. Enorme Macht . In: Der Spiegel . Nr.   26 , 1978 (online ).
  22. Gesetz zur übergangsweisen Regelung des öffentlich-rechtlichen Rundfunks in Mecklenburg-Vorpommern vom 5. Dezember 1991 ( GVOBl. MV S. 529 )
  23. Gesetz zum Staatsvertrag über den Norddeutschen Rundfunk vom 18. Februar 1992 ( GVOBl. MV S. 77 ); Bekanntmachung vom 18. Februar 1993 ( GVOBl. MV S. 482 )
  24. Nordwestradio ab 2016 unter alleiniger Regie von Radio Bremen.
  25. ARD und ZDF sichern sich 5 Transponder auf Astra 19,2° Ost. (Nicht mehr online verfügbar.) In: hdtv-pro.de. 15. Februar 2011, archiviert vom Original am 4. März 2016 ; abgerufen am 8. Juli 2017 .
  26. Joachim Knuth zum neuen NDR Intendanten gewählt. In: ndr.de. 5. Juli 2019, abgerufen am 5. Juli 2019 .
    Joachim Knuth ist neuer Intendant des NDR. In: ndr.de. 13. Januar 2020, abgerufen am 26. Januar 2020 .
  27. Nicolas Richter , Hans Leyendecker : Tatort ARD. sueddeutsche.de , 28. August 2009.
  28. Karin Franzke, Karolin Jacquemain, Jan-Eric Lindner, Kai-Hinrich Renner: Der Staatsanwalt ermittelt. In: Hamburger Abendblatt . 29. August 2009.
  29. Urteile in NDR-Drehbuchaffäre. In: lto.de. Legal Tribune Online , 8. Oktober 2012, abgerufen am 20. Januar 2019 .
  30. Verurteilung von Ex-NDR-Chefin Heinze rechtskräftig. In: lto.de. Legal Tribune Online, 1. Oktober 2013, abgerufen am 20. Januar 2019 .
  31. Urteil am Landgericht: Bewährung für Ex-NDR-Redakteur. In: Kieler Nachrichten -online, 16. März 2016, abgerufen am 15. März 2018.
  32. Betrugs-Prozess in Kiel: Bestechlicher Ex-NDR-Redakteur zu zwei Jahren auf Bewährung verurteilt. In: shz.de , 16. März 2016, abgerufen am 15. März 2018.
  33. Trennung von Geschäftsführer: Unerlaubte Werbung bei NDR-Tochter Artikel vom 14. Juli 2005 in Handelsblatt -online, abgerufen am 18. März 2018.
  34. Alle Hände voll … In: Die Tageszeitung -online, 21. Juli 2005, abgerufen am 18. März 2018.
  35. Holger True: Gestohlenes Nolde-Werk zurück – NDR musste dafür zahlen. In: abendblatt.de. Hamburger Abendblatt , 25. November 2018, abgerufen am 19. Januar 2019 .
  36. Stefan Arndt: Gestohlenes Nolde-Gemälde zurück im NDR. In: haz.de. Hannoversche Allgemeine Zeitung , 26. November 2018, abgerufen am 19. Januar 2019 .
  37. NDR-Doku "Lovemobil'" - Sexarbeit in der Provinz. In: Deutschlandfunk Kultur. 8. Dezember 2020, abgerufen am 10. Dezember 2020 .
  38. Preisgekrönte Dokumentation über Sexarbeit gefälscht. In: Der Spiegel . 22. März 2021, abgerufen am 23. März 2021 .
  39. a b NDR nimmt Doku aus Mediathek und distanziert sich davon. In: t-online.de . 23. März 2021, abgerufen am 23. März 2021 .
  40. NDR: NDR distanziert sich vom Dokumentarfilm "Lovemobil". Abgerufen am 22. März 2021 .
  41. René Martens : Eine Realitätsshow. In: Die Zeit . 24. März 2021, abgerufen am 25. März 2021 .