Radiofrit Europa

fra Wikipedia, den gratis encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Målområdet for RFE / RL

Radio Free Europe / Radio Liberty ( RFE / RL ; German Radio Free Europe ) er et radio- og tv -selskab grundlagt og finansieret af den amerikanske stat, der producerer radioprogrammer på 28 østeuropæiske , nærøstlige og centralasiatiske sprog; disse programmer udsendes hovedsageligt på shortwave .

Institutionen, finansieret af den amerikanske kongres , er underordnetUnited States Agency for Global Media (USAGM, Broadcasting Board of Governors , BBG indtil august 2018) [1] og har sit juridiske sæde i Wilmington (Delaware) med hovedsæde i Prag . [2] Operatøren af radio- og tv -systemerne er International Broadcasting Bureau (IBB), som er ansvarlig for at sende alle statens udenlandske udsendelser i USA . Ifølge RFE / RL er formålet at formidle demokratiske værdier til lyttere i de tidligere kommuniststyrede lande og muliggøre menneskeretten til fri adgang til nyheder. [3]

RFE / RL var placeret i München indtil 1995 og blev derefter flyttet til Prag. [4] Det var et vigtigt redskab til at give radiolyttere i Sovjetunionens suveræne område information fra Vesten. Det blev oprindeligt foreslået for offentligheden, at RFE / RL var privatfinansieret. Faktisk kom en stor del af budgettet indtil begyndelsen af ​​1970’erne fra den amerikanske udenrigs efterretningstjeneste , CIA . [5] Sovjetunionen og dets allierede så RFE som et fjendtligt propagandaværktøj , hvorfor der blev udført en række efterretningsaktioner mod ansatte og faciliteter. Kritikere ser stadig RFE / RL som en propagandaorganisation i dag; [6] I 2018 blev RFE / RL for eksempel underlagt beskydning, fordi det kan have overtrådt Smith-Mundt-loven, som forbyder den amerikanske regering at lede udenlandsk propaganda til sin egen befolkning. [7]

historie

Tidligere føderalt parlamentsbygning på Wenceslas -pladsen i Prag , radiosæde indtil 2008

Radio Free Europe blev grundlagt af National Committee for a Free Europe under John Jay McCloy , Allen Welsh Dulles og Charles Douglas Jackson . Industrialisten Henry Ford II og Nelson Rockefeller var også på listen over grundlæggere. Stationen begyndte at sende i 1950 fra hovedkontoret i München. Den 1. maj 1951 begyndte de regelmæssige udsendelser for Tjekkoslovakiet ( KW Biblis , MW Holzkirchen ). [8] Radio Free Europe henvendte sig til lyttere i central- og østeuropæiske lande uden for det tidligere Sovjetunionen. Den amerikanske komité for frigørelse af folkerne i Rusland fulgte Radio Free Europe's eksempel og grundlagde søsterstationen Radio Liberation i 1953, der oprindeligt udsendte programmer på russisk fra KW -stationen i Lampertheim . En licens i henhold til telelovgivningen til drift af senderen blev udstedt af den vesttyske side i slutningen af besættelsesloven i 1955 og fornyet i 1978. [9] I 1953 blev der på USA's vegne en del afskåret øst for Schleissheim flyveplads og stillet til rådighed for RFE / RL til opførelse af en bungalow som monitorstation. [10]

I 1950'erne blev forventningerne til en tidlig "frigørelse" af Ruslands folk ødelagt. I 1964 blev Radio Liberation omdøbt til Radio Liberty (russisk: Radio Swoboda , på tysk: "Radio Freiheit"). Lejlighedsvis var der rapporter om hemmelige serviceforbindelser mellem stationerne, der truede selve eksistensen af ​​begge stationer, og som senere blev bekræftet. [5] Programmerne blev trukket tilbage fra CIA's kontrol i begyndelsen af ​​1970'erne. I 1973 flyttede Radio Liberty til Radio Free Europe på Englischer Garten i München. I oktober 1976 fusionerede Free Europe, Inc. og Radio Liberty Committee, Inc. til RFE / RL, Inc. [11] Den 21. februar 1981 blev der udført et bombeangreb på den fælles bygning, hvor otte mennesker var skadet. [12]

I den kolde krigs tider blev mange fremmedsprogssendelser af jamming i Sovjetunionen forstyrret ( jamming ). EfterSovjetunionens sammenbrud blev tv -stationernes budget reduceret. I 1995 flyttede RFE / RL sit hovedkontor fra München til Prag på Václavpladsen .

Radio Free Europe redaktion i München, 1994

Den tidligere studiebygning i München på Oettingenstrasse huser ikke kun nogle afdelinger på universitetsbiblioteket og institutter ved Ludwig Maximilians University, men også Geschwister Scholl Institute for Political Science. Videoovervågningen som en del af de tidligere sikkerhedssystemer er bevaret den dag i dag. I nogle af de gamle RFE / RL -studier havde radioen AFK M94.5 uddannelse og avanceret uddannelse til 2002. I mange andre rum kan man se spor af bygningens fortid: dobbeltdøre og termoruder.

Kortbølgetransmissionssystemet fra IBB nær Biblis

I dag sender RFE / RL på 26 sprog til lyttere i 22 lande og producerer omkring 1.100 timers radioprogrammer om ugen. [13] I Tyskland bruges kortbølgetransmissionssystemerBiblis og Lampertheim steder i Hesse . Holzkirchen -senderen i Bayern er siden blevet lukket ned. Der er andre IBB -udsendelsesfaciliteter i Afghanistan , Armenien , Bulgarien , Storbritannien , Kuwait , Litauen , Sri Lanka , Ungarn , Marokko , Tadsjikistan , Thailand og Filippinerne , som også sender Voice of America (VoA) og Radio Free Asia -programmer.

Nogle af programmerne udsendes også i målområderne via mellembølge , VHF , Internettet og genudsendelse. Sidstnævnte er vedtagelsen af ​​radioudsendelser i programmeringen af ​​lokale radiostationer. Af politiske årsager er dette i øjeblikket ikke muligt i Hviderusland , Iran , Turkmenistan , Tadsjikistan og Usbekistan .

Andre udsendelser drives under navnet Radio Free Afghanistan på sprogene Pashto og Dari , Radio Free Iraqarabisk og Radio Farda - i samarbejde med Voice of America - på persisk .

ledelse

Dennis Mulhaupt , der også er medlem af Broadcasting Board of Governors, har været formand for RFE Corporate Board siden oktober 2010. Han er også direktør for den filantropiske organisation Commonwealth Partners, Inc. [14]

Bekæmpelse af østbloks hemmelige tjenester

Senderne er blevet betragtet som en trussel af Sovjetunionen siden deres begyndelse i begyndelsen af ​​1950'erne, da de transporterede vestlige ideer til østblokken . Stærke sovjetiske jammere skulle forringe modtagelseskvaliteten, dette blev kompenseret af en stigning i transmissionseffekten af ​​RFE.

Den sovjetiske udenlandske efterretningstjeneste begyndte straks at udføre mord på personale på München -stationen. [15] I september 1954 blev den hviderussiske forfatter Leonid Karas fundet død på Isar nær München. I november samme år blev Abdulrachmann Fatalibey , chefen for den aserbajdsjanske afdeling af Radio Liberty, myrdet. [16]

En kæde af begivenheder relateret til efterretningsaktiviteter løber gennem stationernes historie. Især i 1980'erne var der adskillige forsøg på at kidnappe medarbejdere på stationen. I et bombeangreb på senderbygningen i München, som terroristen Johannes Weinrich udførte på vegne af den rumænske hemmelige tjeneste Securitate om aftenen den 21. februar 1981, trods brug af 15 kilo nitropentasprængstof , blev ingen dræbt, men seks mennesker blev såret. [17] I 1990'erne indrømmede KGB -general Oleg Kalugin at have været involveret i at organisere operationen. [18]

kritik

I 2011 udgav Deutschlandradio Kultur en rapport med titlen "Propaganda på vegne af CIA", der beskriver Radio Free Europe og Radio Liberty som "mere end bare nyhedskanaler". [19] WDR bemærkede også i et bidrag, at Radio Free Europe / Radio Liberty altid havde været mistænkt for at være et "CIA-kontrolleret propagandaorgan". [20] Robert T. Holt skrev i en publikation fra 1958, at Radio Free Europe siges at have været et propagandaorgan, selv da det blev grundlagt. I modsætning til Voice of America så Radio Free Europe sig ikke som et andet lands stemme, men som stemmen fra "frie eksil" i kommunistiske lande. [21] George Urban , tidligere chef for RFE / RL i 1980'erne, udtalte i en bog udgivet i 1997, at den amerikanske offentlighed havde følt sig utilpas ved at bruge ordet "propaganda", hvorfor diskussioner om RFE / RL ikke er det, jeg konsekvent har haft undgået at bruge dette udtryk. [22] Stacey Cone beskrev de to radiostationer i 1997 i tidsskriftet "Journalism History" fra Ohio University som amerikanske "Cold War propaganda stationer". [23]

litteratur

  • Johanna Granville: "Fanget med syltetøj på fingrene": Radio Free Europe og den ungarske revolution i 1956. (Tysk Radio Free Europe og den ungarske revolution i 1956 ) I: Diplomatisk historie. 29, nr. 5, 2005, s. 811-839 ( online på Scribd.com ).
  • József Molnár : A Szabad Európa Rádió a forradalom napjaiban (tysk radiofrit Europa i revolutionens dage - selvbiografi ). ISBN 963-9592-10-2 .
  • Stefan Meining : En moské i Tyskland. Nazister, hemmelige tjenester og fremkomsten af ​​politisk islam i Vesten. CH Beck, München 2011, ISBN 3-406-61411-6 . Først: Mellem halvmåne og hakekors , ARD 2006. (Især om den organisatoriske og indholdsmæssige forskel mellem RFE og "Radio Liberation")
  • Anna Bischof et al. (Red.): Frihedens stemmer - vestlig indblanding? 60 Years of Radio Free Europe , Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2015.

Dokumentation

  • Hilsen fra Moskva - Den store radiokrig (Tyskland 2008) på YouTube - Instruktør: Christian Bauer - 90 minutter [24]
  • Diana Ivanova: LISTN 2014 (76 min.) [25]

Weblinks

Individuelle beviser

  1. 22 USC § 6207
  2. RFE / RL, Inc.
  3. se også 22 USC § 6211
  4. https://www.radio.cz/de/rubrik/tagesecho/sender-radio-freies-europa-feiert-jubilaeum-seiner-prager-aera
  5. ^ A b S. Cone: Radio Free Europe, Radio Liberty, CIA og News Media. I: Journalistikhistorie, vinter 1998/1999. Hentet 18. januar 2015 .
  6. ^ Daniel C. Walsh: En luftkrig med Cuba: USAs radiokampagne mod Castro . McFarland, Jefferson, NC 2011, ISBN 978-0-7864-8719-6 , s.   2 (amerikansk engelsk, OCLC = 767502700 [adgang 13. februar 2021]).
  7. ^ Kevin Roose: USA-finansierede tv-reklamer rettet annoncer til amerikanere. New York Times, 19. juni 2018, adgang 13. februar 2021 (amerikansk engelsk).
  8. Till Janzer: På vegne af USA: Den tjekkoslovakiske udsendelse fra RFE. I: Radio Prague International , 14. maj 2011.
  9. ^ Tysk forbundsdag stenografisk rapport 39. session. I: dipbt.bundestag.de , side 2100, 27. maj 1981 ( PDF ).
  10. ^ Hermann Rumschöttel: Oberschleißheim - En rejse gennem tiden . Red .: Kommune Oberschleißheim. Oberschleißheim 2010, ISBN 978-3-00-032731-5 .
  11. RFE, RL, RFE-RL: et års fusion
  12. Augsburger Allgemeine af 21. februar 2011, afsnit Das Datum .
  13. ^ Hurtige fakta , RFE / RL's websted, adgang til den 3. marts 2019 (engelsk)
  14. Mulhaupt til stol RFE Board, den 7. oktober, 2010.
  15. ^ Frihedens stemmer - Radiofrit Europa i den kolde krig på ustrcr.cz
  16. Cissie Dore Hill: Voices of Hope: Historien om Radio Free Europe og Radio Liberty. I: Hoover Institution. Hentet 22. december 2016 .
  17. ^ Kaminski, Lukasz; Persak, Krzysztof Gieseke, Jens (red.): Handbook of the Communist Secret Services in Eastern Europe 1944–1991 , Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2009, ISBN 978-3-525-35100-0 , s. 367.
  18. «Что значит вещать в вату?»: Ветеран «Радио Свобода» - о временах, когда глушилки, for at udsende på tysk "Liberty" betyder "i больи" fra блол jammers var store). I: Insideren. 21. november 2017. Hentet 24. december 2017 (russisk).
  19. ^ Otto Langels: Propaganda på vegne af CIA. I: Deutschlandfunk Kultur , 21. februar 2011.
  20. 4. juli 1950 - Radio Free Europe går i luften i München. I: WDR , 4. juli 2015.
  21. ^ Robert T. Holt: Radio Free Europe , 1958, University of Minnesota Press, side 3
  22. ^ George Urban: Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy: My War Within the Cold War , 1997, Yale University Press, s. 60-61
  23. ^ Stacey Cone: formoder en ret til at bedrage: Radio Free Europe, Radio Liberty, CIA og News Media in Journalism History, 1997, Ohio University
  24. ↑ Med kærlighed til Moskva - Den store radiokrig
  25. Trailer på Vimeo, adgang 7. januar 2016 (HTML).