Ambulance service

Ambulancetjenesten er den professionelle prækliniske lægehjælp til akutte patienter. Dens opgave er at hjælpe hurtigt og korrekt i alle former for medicinske nødsituationer - skader , forgiftning og sygdomme - ved hjælp af kvalificeret redningspersonale og det passende redningsudstyr , og at redde liv og lindre lidelser. Der skelnes mellem:
- den jordbaserede redningstjeneste med områderne nødredning og kvalificeret ambulancetransport
- af luftredning ,
- bjergredningstjenesten ,
- om hulredning ,
- og vandredning
de særlige organisationer inden for bjerg- eller vandredning redder patienten efter redningen for yderligere pleje til den generelle redningstjeneste.
Livets stjerne har etableret sig som et internationalt identifikationssymbol for redningstjenesten, selvom det i nogle lande (herunder Tyskland og Østrig) er beskyttet af varemærkelovgivning af individuelle organisationer.
Redningstjenester er helheden af alle faciliteter og foranstaltninger til redning af menneskeliv.
historie
De første tidlige strukturelle tilgange til redningstjenester kan allerede findes i Napoleontiden. Først og fremmest skulle der findes personer, der var ansvarlige for omsorgen for de sårede, som ville gå i kamp. Selvom læger var et etableret erhverv, blev hærene ikke ledsaget af en læge. Dette var endnu ikke almindeligt dengang. Så du var nødt til at stole på andre eller deres evner. Frisører og barberere dannede "redningstjenesten". De var praktisk talt de eneste, der beskæftigede sig med menneskelig anatomi. De opholdt sig på sikker afstand under kampene. Når der var de første skader, løb de ind på slagmarken i trækærre og tog de sårede væk. Der er ingen historisk enighed om de specifikke muligheder for levering dengang, men de hygiejniske forhold må have været katastrofale.
I modsætning til en almindelig opfattelse var den officielt fremmede og i den brede offentlighedens bevidsthed i dag taget for givet "at redde mennesker fra livsfare" og i medicinske nødsituationer var kun et fænomen i slutningen af 1700 -tallet og begyndelsen af 1800 -tallet. I slutningen af 1700 -tallet opstod de første officielle redningsordinanser i de enkelte tyske lande, hvor livreddelse blev erklæret hver borgeres pligt og belønninger blev givet for vellykket genoplivning af "tilsyneladende dødsfald", og som også indeholdt nutidige instruktioner om yde hjælp og redde liv.
I slutningen af 1800 -tallet havde de fleste større tyske byer organiseret sundhedstransportsystemer. Private virksomheder, civile samaritanske foreninger, medicinske spalter fra Det Tyske Røde Kors (DRK) og / eller brandvæsenet blev bestilt med implementeringen. Motoriseringen af patienttransport begyndte efter første verdenskrig . I foråret 1943 blev der forsøgt at standardisere ambulancetransportsystemet i Tyskland gennem et nationalsocialistisk "Führer -dekret", som ifølge den nazistiske regerings vilje udelukkende skulle tildeles det tyske Røde Kors, som havde blevet bragt i tråd. Resultatet af Anden Verdenskrig sluttede dette forsøg.
Efter nationalsocialismens og det tyske rigs tid overførte besættelsesmagterne udførelsen af patienttransporten og dermed også nødredningen til kommunerne (f.eks. I den britiske besættelseszone ) eller til den denazificerede og nystiftede DRK. I 1950'erne blev der givet flere og flere indrømmelser til private iværksættere, især uden for storbyerne, for at sikre transport af syge mennesker og, i mangel af andre regler, også for at sikre redning fra ulykker.
Den stigende tæthed af vejtrafikken førte til en støt stigning i antallet af ulykker fra omkring slutningen af 1950'erne. Fra midten af 1960'erne og fremefter var der også nye fund og forbedrede principper i behandlingen af akutpatienter og yderligere udviklinger inden for køretøjs- og apparatteknologi, der stammer fra dem. Den eksisterende redningstjeneste i Tyskland var ude af stand til at følge med disse nye krav, og siden 1960'erne har der udviklet sig en beklagelig "redningstilfælde" i offentlighedens øjne. Denne uudholdelige situation førte fra midten af 1960'erne til det øgede engagement fra administrative eksperter, læger og hjælpeorganisationer og endelig til den officielle omlægning af redningstjenesten fra begyndelsen af 1970'erne. Private initiativer og især Björn Steiger Fonden har i disse år lagt stor vægt på at oprette den passende infrastruktur med nødtelefoner og køretøjer. Da disse mål nu er nået, er dette fundament forpligtet til at bekæmpe pludselig hjertedød og forsøger at sprede lægedefibrillatorer (AED) over hele linjen .
Ambulancetjeneste i Europa
112 er blevet aftalt som et europæisk ensartet alarmnummer for alle former for anmodninger om hjælp, som derefter videresendes til det ansvarlige organ, hvis det er nødvendigt. Derudover er der stadig mange forskellige nationale og lokale alarmnumre i Europa.
Der er for eksempel europæiske standarder for
- Redningstøj (DIN EN 443, DIN EN 471, DIN EN 659)
- Køretøjer til patienttransport (DIN EN 1789)
- Ambulance bårer (DIN EN 1865)
Nogle redningsorganisationer er også certificeret i henhold til europæiske kvalitetsstyringsstandarder (ISO 900x). Disse organisationer garanterer, at en bestemt standard vil blive overholdt, fra indkøb af materialer til behandling af patienten.
Der er ingen retningslinjer for overholdelse af visse frister i EU eller Europa. Højst er der anbefalingen om en støtteperiode på mellem ti og tyve minutter, som medlemsstaterne uafhængigt kan ændre op eller ned.
Ambulancetjeneste i Tyskland
Generel
I Tyskland forkortes redningstjenesten ofte som RD eller RettD .
Retsgrundlag
I Tyskland er redningstjenesten ifølge føderalprincippet i grundloven en del af forbundsstaterne og er derfor reguleret af statslove.
Services
I henhold til § 60 SGB V har forsikrede ret til godtgørelse af de omkostninger, der er afholdt ved hjælp af redningstjenesten. Et krav til redningstjenestens tjenester kan ikke udledes heraf. Redningstjenestens tjenester er reguleret af lovgivningen om redningstjenester i forbundsstaterne. Ambulancetjenesten omfatter nødredning, medicinsk ledsaget patienttransport og ambulancetransport i henhold til statens lovgivning:
- Nødredning omfatter akut lægehjælp på jorden eller i luften samt enhver efterfølgende nødtransport.
- Den medicinsk ledsagede patienttransport omfatter jord- eller lufttransport, hvor patienten kræver tvingende lægehjælp eller tilsyn af tvingende medicinske årsager (eller intensiv transport ).
- Ambulancetransport omfatter transport af patienter, der i forbindelse med transporten kræver pleje af læger eller specialfaciliteter på et redningsredskab eller for hvem dette kan forventes på grund af deres tilstand.
Agentur, tilsyn og implementering
I tilfælde af offentligretlig implementering er distrikterne eller kommunerne ansvarlige for redningstjenesten ved statsret ("kommunal obligatorisk opgave"). Især i Bayern er det almindelig praksis at fusionere bureauerne til specialforeninger for redningstjenester og brandalarmer.
Der er tre mulige implementeringsmodeller:
- Den kommunale redningstjeneste udføres af den offentlige sektor selv med egne medarbejdere. I dette tilfælde er der ikke behov for en annonce.
- I tilfælde af udbudsmodellen , en form for offentligt-privat partnerskab , gennemføres implementering af de organisationer, der aflønnes direkte af kommunerne som sponsorer. Modellen bruges hovedsageligt i de centrale, nordlige og østlige forbundsstater. Ifølge EU -domstolen (ECJ) er denne model underlagt de europæiske indkøbsdirektiver (dom af 29. april 2010 - C -160/08). [1]
- Med servicekoncessionsmodellen , også en form for offentlig-privat partnerskab, afregner bobestyrer direkte med sundhedsforsikringsselskaberne som omkostningsbærere. Ifølge en dom fra EF -Domstolen (dom af 10. marts 2011 - C -274/09) var europæisk lov om offentlige indkøb ikke gældende for denne model. [2] Dette er ændret med implementeringen af det nye koncessionsprisdirektiv 2014/23 / EU. Deres anvendelse er imidlertid kontroversielt i detaljer på grund af områdeundtagelsen og opnåelsen af tærskelværdierne. Koncessionsmodellen bruges i redningstjenestelove i Baden-Württemberg, Bayern, Hamborg, Hessen og Rheinland-Pfalz. Efter en ændring i lovgivningen om redningstjenester overlader Niedersachsen de kommunale myndigheder at vælge mellem modellerne i deres redningstjenesteområder. [3]
I tilfælde af implementering i henhold til privatret er agenturet ansvarligt for at føre tilsyn med implementeringerne. Dette vil afvikle omkostningerne uafhængigt af sundhedsforsikringsselskaberne. [1]
finansiering
Finansieringen af bestemmelsen reguleres forskelligt. I henhold til § 133 SGB V indgås kontrakter med bobestyrer, hvis der ikke er nogen statsretlig regulering. Patientens sygesikring betaler normalt for patienttransport.
Advarsel
Beredskabstjenesterne alarmeres og koordineres af det ansvarlige redningskontrolcenter / integreret kontrolcenter . Forskellige hjælpemidler, såsom radioalarmmodtagere og særlige kontrolcentralprogrammer, bruges i kontrolcentrene.
udførelse
Organisationer
Den jordbaserede redningstjeneste opfattes af:
- hjælpeorganisationerne
- kommunalt redningsselskab
- brandvæsenet med fuldtids- eller fuldtidsarbejdere
- private redningsselskaber
- Bundeswehr , især gennem Bundeswehr -hospitalerne .
Luftredning i Tyskland udføres i fællesskab af operatører af redningshelikoptere samt klinikker og hjælpeorganisationer. De respektive forbundsstater er ansvarlige for luftredning. Bjergredningen opfatter bjergredningstjenesten . Vand redning drives af Deutsche Lebens-Rettungs-Gesellschaft (DLRG), den vand redningstjenesten i den tyske Røde Kors og Arbeiter-Samariter-Bund (ASB). Søredningen på Nord- og Østersøen udføres af det tyske selskab for redning af forliste mennesker (DGzRS).

Typer af brug
Der skelnes mellem primær (nødredning) og sekundær ( intensiv pleje og patienttransport ) operationer. I Bayern er sekundære missioner yderligere opdelt i patienttransporter og patienttransporter ledsaget af en læge (intensivtransport, overførsel med en overførselslæge eller hospitalslæge).
Der er ingen streng adskillelse af brugstyperne. Hvis omstændighederne kræver det, kan egnede køretøjer til intensiv pleje og patienttransport også bruges til nødredning - og omvendt som en provisorisk.
Nødredning
Nødredning er reguleret ved lov inden for rammerne af tjenester af almen interesse i enhver forbundsstat og omfatter redningstjenesten i snævrere forstand. Klassificeringen af sværhedsgraden af kliniske billeder eller skader sker ved hjælp af evalueringsordninger, for eksempel NACA -score . [4] Følgende fælles transportmidler er tilgængelige til nødredning:
- Redningshelikopter (RTH)
- Ambulance udrykningskøretøjer (NEF) og vogne (NAW)
- Ambulance (RTW)
- Brandbiler (LRF; i Essen)
Intensiv pleje og ambulancetransport
Reguleringen af intensive og ambulancetransporter foregår forskelligt i forbundsstatens love. Ambulancetransporter er for det meste organiseret under privatret. Følgende redningsudstyr bruges til lægning:
- Intensive Care Transport Helikopter (ITH)
- Intensive care transportkøretøjer (ITW) og transfer doctor vehicles (VEF)
- Ambulancebiler (KTW) og ambulancebiler (NKTW)
Hjælpere på stedet
Især i store lande kan det tage længere tid at rejse til læge og ambulance. En tættere fordeling af redningsvagterne mislykkes normalt på grund af økonomisk gennemførlighed. I ubetjente områder ydes derfor hjælpere på stedet (inklusive førstehjælpere ) af hjælpeorganisationer og frivillige brandvæsener med frivillige hjælpere som såkaldt professionel førstehjælp . Som led forbinder de det terapifrie interval, indtil der kommer et almindeligt redningshjælpemiddel . En bestemmelse inden for rammerne af almen interesse finder ikke sted.
Akut psykosocial pleje
Siden begyndelsen af 1990'erne har den psykosociale pleje af beredskabstjenester efter ekstremt belastende opgaver, f.eks. B. barnedødsfald og pleje af berørte personer efter en skadelig begivenhed, z. B. Pårørende efter en mislykket genoplivning, opgivelse af kriseinterventionstjenester (KIT) og akut pastoral pleje (NFS). Akut psykosocial pleje er heller ikke en del af offentlige tjenester.
medarbejdere
Ifølge en undersøgelse foretaget af den tyske statistiske kontor , i alt omkring 67.000 fuldtidsansatte eller part- tid medarbejdere var aktive i redningstjenesten i 2016. Størstedelen af disse ansatte i redningstjenesten er mænd (omkring 75%) og omkring 70% er ansat på fuld tid. [5] Desuden indsættes talrige frivillige arbejdere og frivillige ( Federal Volunteer Service , Voluntary Social Year , tidligere også dem, der laver samfundstjeneste).
uddannelse
Indtil 2014 paramediciner (RettAss eller RA) var den eneste landsdækkende ensartet erhvervsuddannelse gennem paramediciner loven . Efter en etårig overgangsfase har akutmedicin (NotSan) været den eneste læreplads i denne branche siden 1. januar 2015. Det erstatter gradvist det paramedicinske erhverv.
Der er en grov regulering af kravene til paramedicinsk uddannelse via statslige love eller en aftale mellem staterne. Redningsarbejdere er dem, der har gennemført det grundlæggende paramedicinske forløb. Nogle lande har forskellige egne regler. Som medicinske assistenter (SanH) kaldes sådanne personer, som har gennemgået en ikke-ensartet reguleret, grundlæggende lægeuddannelse.
beskæftigelse
Følgende tabel viser den minimumskvalifikation, der kræves ved lov for besætninger på redningsudstyr:
Forbundsstat | KTW | Ambulance | NEF | ||
---|---|---|---|---|---|
chauffør | Transportguide | chauffør | Transportguide | chauffør | |
Baden-Wuerttemberg [6] | "Egnet person" | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2025) | Emergency San / RettAss |
Bayern [7] | "Egnet person" | RettSan | "Egnet person" | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2023) | RettSan |
Berlin [8] | San (60 timer) | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 30. september 2026) | RettAss |
Brandenburg [9] | RettSan | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2022) | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2022) |
Bremen [10] | RH | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss | "Egnet person" |
Hamborg [11] | RettSan | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2023) | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2023) |
Hesse [12] | San | RettSan | RettSan / NotSan trainee 1 | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2024) / NotSan trainee 1 | Emergency San / RettAss / RettSan (2 års erhvervserfaring) |
Mecklenburg-Vorpommern [13] | RettSan | RettSan | RettSan / NotSan trainee 2 | Emergency San / RettAss 3 (indtil 30. april 2025) | Emergency San / RettAss 3 |
Niedersachsen [14] | "Egnet person" | RettSan | "Egnet person" | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2022) | "Egnet person" |
Nordrhein-Westfalen [15] | RH | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2026) | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2026) |
Rheinland-Pfalz [16] | RH | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2023) | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2023) |
Saarland [17] | San | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2023) | Emergency San / "Egnet" RettAss |
Sachsen [18] | RH | RettSan | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2023) | Emergency San / RettAss |
Sachsen-Anhalt [19] | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2028) | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2028) | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2028) |
Slesvig-Holsten [20] | RettSan / NotSan trainee 4 | RettSan med operationel erfaring 5 / RettAss | RettSan med operationel erfaring 5 / NotSan trainee 4 | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2023) | Emergency San / RettAss |
Thüringen [21] [22] | RettSan | RettSan / RettAss | RettSan | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2022) | Emergency San / RettAss (indtil 31. december 2022) |
- San = læge ; RH = redningsarbejder ; RettSan = paramediciner ; NotSan = paramediciner
Store begivenheder og katastrofer
Strukturerne i tilfælde af masseulykker (MANV) og især i tilfælde af en katastrofe , som er kendetegnet ved, at der primært ikke er nok beredskabstjenester på stedet til at håndtere skadesituationen, og / eller der er et betydeligt behov til koordinering, skal skelnes fra redningstjenestens individuelle medicinske patientbehandling.
Hurtige aktionsgrupper
Den regelmæssige redningstjeneste understøttes af hjælpere, der er grupperet i nødsenheder (EE) eller hurtige reaktionsgrupper (SEG) og om nødvendigt advaret. Disse grupper er i stand til at oprette strukturer (f.eks. Et behandlingscenter) for patientpleje på stedet og dermed forkorte den behandlingsfrie tid.
I Tyskland er der også fælles projekter blandt redningsorganisationer. DLRG og Wasserwacht leverer operationelle dykkere, der flyves til ulykkessteder med helikopter. Derudover er der samarbejde mellem brandvæsenet, der holder materialet og køretøjet (en såkaldt vandredningsenhedsvogn (GWW)) klar, og vandredningen, som stiller personalet til rådighed.
Masseskadeangreb
Den medicinske operations ledelse i en sådan hændelse er ansvaret for den medicinske operations ledelse, hvor overlæge (LNA) og organisatorisk chef for redningstjenesten (OrgL / OLRD) deltager. Disse overtager koordineringen af redningsudstyret på stedet og fordelingen af patienterne til egnede hospitaler.
Katastrofe
Bestemmelsen af katastrofen samt ensartet operationel ledelse af alle indsatte styrker under officiel ledelse er reguleret i lovgivningen om katastrofekontrol i forbundsstaterne og er normalt ansvaret for myndighedschefen for det berørte distrikt eller bydistriktet. Til den operationelle styring af styrkerne på stedet bruges særligt egnede ledere af dette, i Bayern f.eks. Den førnævnte lokale operationschef (ÖEL). Blandt andet er den medicinske operationsledelse (bestående af cheflægen og organisationschefen) og deres ressourcer underordnet ham.
Store begivenheder
Der tilbydes en paramedicinsk service ved arrangementer .
Beredskabstjeneste
For tung belastning i beredskabstjenestemedarbejderne fra brandbiler til ambulancer, der er planlagt [23] [24] eller beredskabet ved hjælp af understøttede civilbeskyttelsesstyrker . [25] I Berlin udløses dette, så snart 90 procent af ambulancerne er i brug. Dette skete 41 gange i 2018, hvilket resulterede i forsinkede ankomsttider.
Ambulancetjeneste i Østrig



Generel
I Østrig er redningstjenesten (kaldet redning for kort) og brandvæsenerne kommunernes ansvar. De er reguleret i statslove. I modsætning til brandvæsnet udfører kommunerne normalt ikke redningstjenesten selv. De eneste undtagelser er Wien Professional Rescue Service og Admont Voluntary Fire & Rescue Department . Normalt bestiller kommunerne eksisterende redningsorganisationer. Derfor er beredskabet ofte ansvarlig for flere lokalsamfund. Redningstjenesten kan nås landsdækkende på alarmnummer 144, alpine alarmnummer på 140. Alle redningstjenester kan tilkaldes via det europæiske alarmnummer 112.
Ud over fuldtidsansatte er embedsmænd og talrige frivillige ansatte indsat i ambulance- og ambulancetjenester.
Organisationer
Den vigtigste organisation, der udfører redningstjenesten i Østrig, er det østrigske Røde Kors . Ud over dette er der også organisationer, der er lokalt repræsenteret, såsom Arbeiter-Samariter-Bund Austria , Malteser Hospitaldienst Austria , Johanniter-Unfall-Hilfe og andre. Mindre foreninger eller kommercielle tjenester såsom Grønne Kors eller den østrigske redningstjeneste (ÖRD) kan også have kontrakter med kommunerne om at udføre redningstjenesten. Selvom det plejede at være almindeligt i Østrig, at de frivillige brandvæsner også udførte redningstjenesten ( se også: Medicinsk systemhistorie ved de østrigske brandvæsener ), er det i dag unikt i Admont i Steiermark, at brandvæsnet driver offentligt lægeydelser med en akutafdeling vil. [26] Desuden forsynes Linz Chemical Park med redningstjenester af det lokale virksomheds brandvæsen. [27]
Især i landdistrikterne udfører organisationerne både redningstjenesten og ambulancetransporten. Lejlighedsvis den første responder systemet bruges også der i samarbejde med brandvæsnet og politiet.
Alarmen sendes enten via egne kontrolcentre eller via integrerede kontrolcentre, der koordinerer flere organisationer (f.eks. 144 nødopkald til Nedre Østrig , kontrolcenter Tyrol ).
I tilfælde af særlige delopgaver, f.eks. Akut lægehjælp eller luftredning , arbejder vi sammen med andre institutioner. Især i landdistrikterne leveres akutlægerne af lokale hospitaler. Ved luftredning arbejder Røde Kors sammen med ÖAMTC i Christophorus Air Rescue Association . Men der er også samarbejde med private virksomheder (f.eks. Air Rescue Austria Flugrettungs GmbH eller SHS Helikopter i Tyrol), som forsyner helikopterne med det nødvendige flypersonale.
Den østrigske bjergredningstjeneste og den østrigske vandredning er uafhængige organisationer, der næsten udelukkende udføres af frivillige. Opgaverne med vandredning er delvist overtaget af de lokale redningsorganisationer.
Et særligt tilfælde er redningstjenesten i Kleinwalsertal i delstaten Vorarlberg . Det udføres af det bayerske Røde Kors , se Walser redning .
Katastrofehjælp
I modsætning til Tyskland er der ingen uafhængige katastrofehjælpsenheder i Østrig, men de tilsvarende midler ydes af de almindelige redningstjenester. Den høje andel af frivillige arbejdere i ambulancen og ambulancetjenesten gør det muligt at mobilisere tilstrækkelige personalereserver .
uddannelse
Uddannelsen i redningstjenesten blev omorganiseret i 2002. Med Paramedic Act (SanG) blev der for første gang skelnet mellem paramedicinere og akutte paramediciner . Akutmedicinere gennemgår mere omfattende uddannelse og kan tilegne sig såkaldte akutfærdigheder , såsom at lægge perifer venøs adgang, administrere visse nødmedicin og endotracheal intubation . Disse aktiviteter, som normalt er forbeholdt akutlægen , kan bruges, når en akutlæge ikke er tilgængelig, og mindre invasive foranstaltninger ikke er tilstrækkelige.
Køretøjer i redningstjenesten
Afhængigt af forbundsstaten er ambulancen og ambulancetjenesterne mere eller mindre adskilt. Derfor er der systemer med standardiserede nødambulancer , med ambulancer (RTW) og patienttransportkøretøjer (KTW) eller blandede systemer. Alle Fahrzeuge sind mit mindestens zwei Rettungssanitätern besetzt, bei RTW wird immer öfter zumindest ein höher qualifizierter Notfallsanitäter (möglichst mit Notfallkompetenzen) eingesetzt bzw. ist dies vorgeschrieben. So sind RTW beispielsweise in Wien mit mindestens einem Notfallsanitäter besetzt, in Vorarlberg zumindest tagsüber.
Bei schwerwiegenden medizinischen Problemen kommt ein Notarzt zum Einsatz – entweder mit einem Notarztwagen (NAW), in dem der Patient auch transportiert werden kann, oder mit einem Notarzteinsatzfahrzeug (NEF), das nur den Arzt und einen Notfallsanitäter zum Einsatzort bringt. Die Besatzung eines Notarztwagens ist gesetzlich mit mindestens einem Rettungssanitäter, einem Notfallsanitäter und einem Notarzt vorgeschrieben, in der Regel sind jedoch neben dem Notarzt zwei Notfallsanitäter oder Diplomierte Krankenpfleger der Anästhesie oder Intensivmedizin an Bord.
Neben dem eigentlichen Rettungsdienst (mit Notärzten) existiert in Österreich der sogenannte Ärztefunkdienst (ÄFD). Mittels der Notrufnummer 141 können damit bundesweit außerhalb der ortsüblichen Ordinationszeiten praktische Ärzte zum Hausbesuch gerufen werden (→ Ärztlicher Notdienst ).
KTW | RTW | NAW | NEF | |
---|---|---|---|---|
RS | X | X | – | – |
RS (Fahrer) | X | X | (X) | (X) Vorarlberg |
NFS | – | (X) | X | X |
NFS mit Notkompetenz | – | (X), X in Vorarlberg, Wien | (X) | (X) |
Dipl. Pflegepersonal | – | – | – | –, X in Vorarlberg |
Notarzt | – | – | X | X |
Rettungsdienst in Wien
In der Bundeshauptstadt Wien ist die Magistratsabteilung 70 ( Berufsrettung Wien ) mit der Durchführung des Rettungsdienstes beauftragt, betreibt die Notruf-Leitstelle und führt die Disposition der Rettungsmittel durch. Die Rettungsorganisationen Rotes Kreuz , Arbeiter-Samariterbund , Johanniter-Unfall-Hilfe , Malteser Hospitaldienst Austria stellen allerdings ein nicht unerhebliches Kontingent an zusätzlichen Rettungs- und Notarztwagen zur Verfügung, welche in das Einsatzleitsystem integriert sind und direkt von der Berufsrettung disponiert werden. Per GPS , Touchscreen - Datenfunk und daran angeschlossenem Navigationssystem kann so jederzeit das nächstgelegene Fahrzeug zum Einsatzort dirigiert werden.
Die oben genannten, unter dem Motto „Vier für Wien“ sowie das Grüne Kreuz und der Sozial Medizinische Dienst Österreich, ergänzen das Versorgungsnetz speziell in den Randbezirken und führen zusammen mehr als ein Viertel [28] aller über die Notrufnummer 144 eingehenden Rettungstransporte durch. Außerdem sind die mehreren hundert Krankentransportwagen der sechs Organisationen, welche ohne Ausnahme mit Defibrillator und Vakuummatratze ausgestattet sind, in das First-Responder -System einbezogen und können von der Berufsrettung rund um die Uhr über die Leitstellen der einzelnen Hilfsorganisationen angefordert werden.
Der Großteil der Notarzteinsätze wird im Rendezvous-System durch die 13 Notarzteinsatzfahrzeuge der Berufsrettung Wien durchgeführt. Der Rettungshubschrauber C9 ist mit medizinischem Personal der Berufsrettung Wien besetzt und bei Bedarf können Helikopter aus anderen Bundesländern angefordert werden.
Rettungsdienst in Graz
In Graz als Landeshauptstadt der Steiermark und zweitgrößter Stadt Österreichs existieren, ähnlich wie in Wien, einige rettungsdienstliche Besonderheiten, die sich großteils aus den organisatorischen Unterschieden zwischen ländlichen und städtischen Rettungsdiensten ergeben. Die Stadt Graz beauftragt seit jeher das Österreichische Rote Kreuz Steiermark mit der Durchführung des Rettungsdienstes im Stadtgebiet. Analog dazu haben auch alle Umlandgemeinden dem Roten Kreuz denselben Auftrag erteilt. Gleichzeitig ist das Rote Kreuz durch die Landesregierung auch mit der Organisation und Durchführung des bodengebundenen Notarztrettungsdienstes im Großraum Graz betraut.
Verortung der Rettungswachen
Bedingt durch die Tatsache, dass die Stadt vor allem im Süden bereits weit über ihre offiziellen Grenzen gewachsen ist und das „inoffizielle“ Stadtgebiet somit auch etliche Umlandgemeinden im sogenannten „Speckgürtel“ umfasst, wird die rettungsdienstliche Versorgung durch zwei Rettungswachen im Stadtgebiet sowie vier weiteren Wachen in den angrenzenden Umlandgemeinden sichergestellt. Dadurch werden häufig Fahrzeuge von Umland-Wachen zu Einsätzen im Stadtgebiet herangezogen. Zusätzlich dazu werden zwei Landeskrankenhäuser, der Standort West des LKH Graz Süd-West gemeinsam mit dem UKH im Nordwesten und das LKH-Universitätsklinikum im Nordosten der Stadt tagsüber als „informelle“ Rettungswachen genutzt, da das Transportziel der meisten Einsätze in einer dieser beiden Kliniken liegt und dort somit fast ständig Rettungsmittel nach der Patientenübergabe vor Ort sind, beziehungsweise dort belassen werden, die dann zu Einsätzen herangezogen werden können. Außerdem werden noch zwei Notarztrettungswachen (ebenfalls an den Landeskrankenhäusern) sowie eine Flugrettungswache (NAH) im Großraum unterhalten.
Sonderlösung „Jumbo“
Alle Notarzteinsätze werden im Rendezvous-System durchgeführt, wobei der Notarzt entweder bodengebunden (NEF) oder per Hubschrauber zum Einsatzort gebracht wird. Eine weitere Besonderheit im Grazer Rettungsdienst bilden die so genannten „Jumbos“, dabei handelt es sich um speziell ausgestattete Rettungswagen, die mit "Rettungsmedizinern" (Medizin-Studenten höheren Semesters mit der Ausbildung zum " Notfallsanitäter mit besonderer Notfallkompetenz NKI" sowie weiteren Ausbildungen) besetzt sind und mit denen eigentlich Notarzt-pflichtige Einsätze niedriger Priorität abgearbeitet werden, um die Einsatzfrequenz für das eigentliche Notarztsystem geringer zu halten, beziehungsweise auf unbedingt notwendige Einsätze zu reduzieren.
Koordination & Kooperation
Zusätzlich zu der Flotte von Rettungs- und Krankentransportwagen des Roten Kreuzes stellt der Malteser Hospitaldienst Austria einen Rettungs- sowie zwei Krankentransportwagen, die an die zentrale Landesleitstelle des Roten Kreuzes im Bezirk Straßgang angeschlossen und somit in den Rettungsdienst des Roten Kreuzes integriert sind. Alle Fahrzeuge sind mit GPS , Touchscreen - Datenfunk und daran angeschlossenem Navigationssystem ausgestattet, somit kann jederzeit das nächstgelegene Fahrzeug der angeschlossenen Organisationen zum Einsatzort dirigiert werden. Andere Organisationen wie zum Beispiel der Arbeiter-Samariterbund sowie private Anbieter wie das Grüne Kreuz unterhalten ebenfalls Wachen im Stadtgebiet, auf Grund der vertraglichen Situation (Beauftragung des Roten Kreuzes) sind sie aber nicht in Rettungsdienst und Notarztrettungsdienst technisch, insbesondere über die Landesleitstelle des Roten Kreuzes, eingebunden, aber dennoch rechtlich zulässig mit Rettungs- und Notfalltransporten und mit der Durchführung von Kranken-, Blut- oder Organtransporten betraut.
Siehe auch
- Geschichte des Sanitätswesens bei den österreichischen Feuerwehren
- Wiener Freiwillige Rettungsgesellschaft
- Flugrettung in Österreich
Rettungsdienst in der Schweiz


Allgemeines
In der Schweiz ist das Rettungswesen Sache der Kantone und teilweise der Gemeinden. Hinzu kommen kantonale Regelungen und Gesetze. Flächendeckend wird der Rettungsdienst über die Notrufnummer 144 aufgeboten. Die Rettungsdienste in der Schweiz können öffentlich-rechtlicher Natur sein oder aber auf privater Basis betrieben werden. Die Hälfte der Rettungsdienste ist einem Spital angeschlossen. Auch in Sachen Rettungswesen herrscht in der Schweiz der Liberalismus. So gibt es zwischen den einzelnen Rettungsorganisationen große Unterschiede und verschiedene gesetzliche Grundlagen. In der Schweiz gibt es in etwa 130 Rettungsdienste.
Eine Besonderheit des Schweizer Rettungsdienstes ist die Möglichkeit Rettungshubschrauber direkt zu alarmieren. Dafür gibt es die Notrufnummer 1414. [29] Die Notrufnummer wird schweizweit, mit Ausnahme des Wallis von der Einsatzzentrale der REGA am Flughafen Kloten abgefragt. Da im Wallis die Hubschrauber-Rettung nicht von der REGA durchgeführt wird, lautet die Notrufnummer 1415. In fast allen anderen Ländern entscheidet eine Rettungsleitstelle ob ein Rettungshubschrauber zum Einsatz kommt. Die Schweiz weite Rettungsdienst Notruf Nummer ist 144 und wird Sanitätsnotruf genannt. Die Schweiz verfügt über ein flächendeckendes Netz von Luftrettungs-Stationen. Im Gegensatz zu anderen Ländern sind die Hubschrauber auch in der Nacht einsatzbereit. Die Hubschrauber sind nachtflugtauglich und verfügen über Restlichtverstärker (Nachtsichtgeräte). Die Hubschrauber führen auch Tier-Rettungen durch. [30]

Großereignisse und Katastrophen
Auch hier ist dies weitgehend kantonal geregelt. Im Kanton Zürich beispielsweise ist der Rettungsdienst von Schutz und Rettung Zürich für die Bewältigung zuständig. Der zuständige Rettungsdienst übernimmt die rettungsdienstliche Führung des Ereignisses und koordiniert die Einsätze der lokal ansässigen Rettungsdienste. Um diese Aufgabe zu erfüllen, besitzen größere Rettungsdienste spezielles Einsatzmaterial (z. B. LKW mit Katastrophenmaterial, Kommandofahrzeuge, Behandlungsstellen etc.). Jeder Rettungsdienst im Kanton hat zusätzlich Material für größere Ereignisse stationiert (z. B. kleinere Anhänger). Auch die Feuerwehren unterhalten in einigen Kantonen Sanitätseinheiten die bei Großereignissen zum Einsatz kommen. [31]
Rettungsdienst in Südtirol
In Südtirol ist das Rettungswesen staatlichen, öffentlich rechtlichen und privaten Körperschaften anvertraut. Flächendeckend wird der Rettungsdienst über die Notrufnummer 112 angeboten und von der Landesnotrufzentrale bearbeitet, die bei Bedarf weitere Organisationen wie die Feuerwehr alarmiert. Neben den klassischen Rettungsdiensten in der Bodenrettung finden sich in Südtirol auch zahlreiche spezialisierte Rettungsdienste (z. B. Bergrettung). Außerdem sind in Südtirol wegen des schwer zugänglichen alpinen Geländes insgesamt vier Rettungshubschrauber (zwei davon nur saisonal) stationiert.
Nennenswert ist auch die ethnische Komponente in Südtirol, die in der jüngeren geschichtlichen Entwicklung des Landes dazu führte, dass sich im selben Territorium sprachlich getrennte Rettungsdienste mit gleicher Aufgabenstellung und Zielsetzung entwickelt haben. Während der 1965 gegründete „ Landesrettungsverein Weißes Kreuz “ flächendeckend arbeitet, operiert das staatlich getragene „ Italienische Rote Kreuz “ vorwiegend in jenen Orten mit einem hohen Anteil italienischsprachiger Bürger.
Rettungsdienst in den USA und Kanada

Der Rettungsdienst in den USA und Kanada unterscheidet sich grundlegend von dem „franko-germanischen Modell“, das beispielsweise in Deutschland, Österreich, Frankreich, Südtirol, aber auch teilweise in der Schweiz praktiziert wird.
Im Gegensatz zum Notarzt-System, bei dem sowohl Ärzte als auch nichtärztliches Personal präklinisch zusammenarbeiten, liegt in den angloamerikanischen Ländern die Notfallversorgung rein in den Händen von Sanitätern, den sogenannten Paramedics , die meistens eine umfangreiche Ausbildung absolvieren und viele Tätigkeiten durchführen, die beispielsweise in Deutschland und Österreich nur Ärzten vorbehalten sind ( Thoraxdrainagen , Rapid Sequence Induction etc.). Das Prinzip des möglichst schnellen Transports in ein Krankenhaus mit erst dort stattfindender ärztlicher Versorgung wird auch load and go genannt. Die Paramedics können sich zum Critical Care Paramedic und zum Certified Flight Paramedic weiterbilden, die auf den Rettungshelikopter und Critical Care transfers eingesetzt werden. In den USA sind auch die Rettungshelikopter ohne Ärzte mit Paramedics und Flight Nurses besetzt.
Siehe auch
Literatur
Ausbildungsliteratur
- Dietmar Kühn, Jürgen Luxem, Klaus Runggaldier (Hrsg.): Rettungsdienst heute. Elsevier, München 2007, ISBN 978-3-437-46192-7 . (Inklusive Online-Bonusmaterial)
- B. Gorgaß , FW Ahnefeld , R. Rossi, H.-D. Lippert, W. Krell, G. Weber: Das Rettungsdienst-Lehrbuch. 8. Auflage. Springer Verlag, Heidelberg/ Berlin 2007, ISBN 978-3-540-72277-9 . (incl. Online-Zugang)
- Christoph Redelsteiner ua (Hrsg.): Das Handbuch für Notfall- und Rettungssanitäter. 1. Auflage. Braumüller, Wien 2005, ISBN 3-7003-1467-1 .
- Kersten Enke (Hrsg.), Bernd Domres (Mitbegr.): Lehrbuch für präklinische Notfallmedizin: LPN. 5 Bände. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Stumpf und Kossendey, Edewecht/ Wien 2005, ISBN 3-938179-04-X .
- R. Rossi, B. Gorgaß, FW Ahnefeld: Die Rettungsdienst-Prüfung. 6. Auflage. Springer Verlag, Heidelberg/ Berlin 2007, ISBN 978-3-540-46656-7 .
- M. Bärnthaler, P. Hansak, B. Petutschnigg (Hrsg.): Lehrbuch für Notfallsanitäter. Rettungswesen-Medizin-Recht. 3. Auflage. Verlag Pachernegg, Purkersdorf 2005, ISBN 3-902156-05-8 .
- P. Hansak, B. Petutschnigg, M. Böbel, HP Hündorf, J. Veith (Hrsg.): LPN-San Österreich. Lehrbuch für Rettungssanitäter, Lehrsanitäter, Betriebssanitäter und Bundesheersanitäter in Österreich. 3. Auflage. Verlag Stumpf und Kossendey, Edewecht 2008, ISBN 978-3-938179-42-0 .
Systemliteratur
- R. Schmiedel, H. Behrendt, E. Betzler: Regelwerk zur Bedarfsplanung Rettungsdienst. Mendel Verlag, Witten 2012, ISBN 978-3-943011-05-0 .
- H. Behrendt: Personalbedarf und Dienstplangestaltung. 1. Auflage. Verlagsgesellschaft Stumpf und Kossendey, Edewecht 2006, ISBN 3-938179-30-9 .
- H. Behrendt, K. Runggaldier: Statistik für den Rettungsdienst. Eine allgemeine Einführung. Verlagsgesellschaft Stumpf und Kossendey, Edewecht 2005, ISBN 3-938179-01-5 .
- M. Boschung: Der bodengebundene Rettungsdienst – Im Spannungsfeld zwischen Staatsaufgabe und regulierter privatwirtschaftlicher Tätigkeit. Zürich 2010, ISBN 978-3-7255-6024-0 .
- Werner Gerdelmann, Heinz Korbmann, Stefan Erich Kutter: Krankentransport und Rettungsdienst. Loseblattwerk, Stand: 2007, Erich Schmidt Verlag, ISBN 978-3-503-01549-8 .
- M. Nüßen: Recht im Rettungsdienst. Rechtsratgeber für Personal im Rettungswesen. 2008. Veröffentlicht als Website http://www.recht-im-rettungsdienst.de/
- R. Schmiedel, H. Behrendt, E. Betzler: Bedarfsplanung im Rettungsdienst. Standorte · Fahrzeuge · Personal · Kosten. Springer-Verlag, Berlin/ Heidelberg/ New York 2004, ISBN 3-540-21222-1 .
- R. Schmiedel, HP Moecke, H. Behrendt: Optimierung von Rettungsdiensteinsätzen. Praktische und ökonomische Konsequenzen. (= Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen. Mensch und Sicherheit. Heft M 140). Wirtschaftsverlag NW, Bergisch Gladbach/ Bremerhaven 2002, ISBN 3-89701-878-0 .
Berichte, Statistiken & Normen
- H. Behrendt: Zahlenspiegel Rettungsdienst – Eine Übersicht über die wichtigsten Kennzahlen im Rettungsdienst. Mendel Verlag, 2008, ISBN 978-3-930670-44-4 .
- R. Schmiedel, H. Behrendt: Leistungen des Rettungsdienstes 2004/05. Analyse des Leistungsniveaus im Rettungsdienst für die Jahre 2004 und 2005. Wirtschaftsverlag NW Verlag für neue Wissenschaft, 2007, ISBN 978-3-86509-723-1 .
- R. Schmiedel, H. Behrendt: Leistungen des Rettungsdienstes 2000/01. Zusammenstellung von Infrastrukturdaten zum Rettungsdienst 2000 und Analyse des Leistungsniveaus im Rettungsdienst für die Jahre 2000 und 2001. Wirtschaftsverlag NW Verlag für neue Wissenschaft, 2002, ISBN 3-89701-925-6 .
- DIN (Hrsg.): Rettungsdienst: Normen – DIN-Taschenbuch 257. 2. Auflage. Beuth, Berlin/ Wien/ Zürich 2000, ISBN 3-410-14558-3 .
- DIN (Hrsg.): Rettungsdienst: Normen – DIN-Taschenbuch 257. Beuth, Berlin/ Wien/ Zürich 2004, ISBN 3-410-15843-X (CD-ROM).
Fahrzeuge
- Wolfgang Jendsch: Einsatzfahrzeuge der Sanitäts- und Rettungsdienste: ua Notfallmedizinische Rettungsdienste, Luftrettung, Wasserrettung DLRG und DGzRS, Bergrettung/Bergwacht, Katastrophenschutz. Motorbuch Verlag, Stuttgart 2009, ISBN 978-3-613-03099-2 .
- Udo Paulitz: 100 Jahre Sanitäts- und Krankenfahrzeuge – Vom Anfang des 20. Jahrhunderts bis heute. Kosmos, 2003, ISBN 3-440-09293-3 .
- Alex Buchner: Der Sanitätsdienst des Heeres – Organisation, Ausrüstung, Einsätze. Nebel Verlag, 2003, ISBN 3-89555-095-7 .
Geschichte
- Holger Frerichs: Vom Krankenkorb zum Rettungsdienst Friesland. Dokumente zur Geschichte der Krankenbeförderung und der Notfallrettung im Landkreis Friesland 1884 bis 2004. Verlag Lüers, Jever 2005, ISBN 3-9809226-5-0 .
- Ralf Bernd Herden: Roter Hahn und Rotes Kreuz – Chronik der Geschichte des Feuerlösch- und Rettungswesens. BoD, Norderstedt 2005, ISBN 3-8334-2620-9 .
- Nils Kessel: Geschichte des Rettungsdienstes 1945–1990. Vom „Volk von Lebensrettern“ zum Berufsbild „Rettungsassistent/in“ . Peter Lang Verlag, Frankfurt 2008, ISBN 978-3-631-56910-8 .
- Heinrich Klingshirn: Der lange Weg zu einem modernen Rettungswesen. Ausgewählte Vorträge 1980–2006 . Mit einem Nachwort von Peter Sefrin. W. Wolfsfellner MedizinVerlag, München 2011, ISBN 978-3-933266-84-2 .
Filme
- Notarztwagen 7
- Kammerflimmern (Film)
- Bringing Out the Dead – Nächte der Erinnerung
- Komm, süßer Tod (Film)
- Notruf California (US-Serie)
- Die Rettungsflieger
- Medicopter 117 – Jedes Leben zählt
Einzelnachweise
- ↑ a b Alex Lechleuthner: Ausschreibungen im Rettungsdienst: Wo geht die Reise hin? In: Rettungsdienst. 2006, S. 936 ff.
- ↑ EuGH: Vergaberecht ist nicht auf Rettungsdienst-Konzessionsmodelle anwendbar. ( Memento vom 13. März 2013 im Webarchiv archive.today )
- ↑ NRettDG in der Fassung vom 2. Oktober 2007 (Nds.GVBl. Nr. 31/2007, S. 473), geändert durch Gesetz vom 22. Februar 2012 (Nds.GVBl. Nr. 3/2012, S. 18).
- ↑ Abstufungen in der Notfallrettung .
- ↑ Tabelle (gestaltbar): GPR, Gesundheitspersonal nach Geschlecht, Beschäftigungsart und Beruf . In: Gesundheitsberichterstattung des Bundes . Statistische Bundesamt (Destatis). 24. Januar 2018. Archiviert vom Original am 28. April 2018. Abgerufen am 28. April 2018.
- ↑ Gesetz über den Rettungsdienst (RDG) in der Fassung vom 8. Februar 2010 (§ 9)
- ↑ Bayerisches Rettungsdienstgesetz (BayRDG) vom 22. Juli 2008 (Art. 43, Art. 55)
- ↑ Gesetz über den Rettungsdienst für das Land Berlin (RDG) vom 8. Juli 1993 (§ 9, § 23)
- ↑ Verordnung über den Landesrettungsdienstplan (LRDPV) vom 24. Oktober 2011 (§ 6)
- ↑ Bremisches Hilfeleistungsgesetz (BremHilfeG) vom 21. Juni 2016 (§ 30)
- ↑ Hamburgisches Rettungsdienstgesetz (HmbRDG) vom 30. Oktober 2019 (§ 5, § 35)
- ↑ Verordnung zur Durchführung des Hessischen Rettungsdienstgesetzes vom 3. Januar 2011 (§ 26)
- ↑ Rettungsdienstgesetz Mecklenburg-Vorpommern (RDG MV) vom 9. Februar 2015 (§ 4, § 33)
- ↑ Niedersächsisches Rettungsdienstgesetz (NRettDG) in der Fassung vom 2. Oktober 2007 (§ 10)
- ↑ Gesetz über den Rettungsdienst sowie die Notfallrettung und den Krankentransport durch Unternehmer (RettG NRW) vom 24. November 1992 (§ 4)
- ↑ Landesgesetz über den Rettungsdienst sowie den Notfall- und Krankentransport (RettDG) in der Fassung vom 22. April 1991 (§ 22)
- ↑ Saarländisches Rettungsdienstgesetz (SRettG) vom 11. November 2020 (§ 4, § 30)
- ↑ Sächsische Landesrettungsdienstplanverordnung (SächsLRettDPVO) vom 5. Dezember 2006 (§ 7 Abs. 2, § 23)
- ↑ Rettungsdienstgesetz des Landes Sachsen-Anhalt (RettDG LSA) vom 18. Dezember 2012 (§ 18, § 49)
- ↑ Schleswig-Holsteinisches Rettungsdienstgesetz (SHRDG) vom 28. März 2017 (§ 15, § 34)
- ↑ Thüringer Rettungsdienstgesetz (ThürRettG) vom 16. Juli 2008 (§ 16, § 34)
- ↑ Landesrettungsdienstplan (LRDP) für den Freistaat Thüringen
- ↑ Protestaktion "Berlin brennt" Die Berliner Feuerwehr ist im Ausnahmezustand . In: Der Tagesspiegel , 3. April 2018: „Doch im Rettungsdienst wird der Ausnahmezustand ausgerufen, wenn 90 Prozent der Rettungswagen unterwegs sind. Dann werden Feuerwehrmänner von der Drehleiter und dem Löschfahrzeug auf Rettungswagen umdisponiert.“
- ↑ Deutscher Feuerwehrverband , Arbeitsgemeinschaft der Leiter der Berufsfeuerwehren : Feuerwehr im Rettungsdienst – kommunal, stark, bürgernah! : „Wenn viele Menschen gleichzeitig Hilfe brauchen: Spitzenlast-Reserven bei der Feuerwehr... dann setzen die Feuerwehren in ihrem Rettungsdienst Verstärkungsstufen ein. Aufgrund der Multifunktionalität des Einsatzpersonals ist eine Feuerwehr mit Rettungsdienst in der Lage, auf kritische Einsatzhäufungen (Paralleleinsätze) durch Einsatz weiterer Rettungsdienstfahrzeuge mit Personal aus dem Brandschutz kurzfristig zu reagieren.“
- ↑ Land Hessen : Medizinischer Katastrophenschutz in Hessen , S. 40: „Schadenereignisse mit einem erhöhten Anfall von Notfallpatientinnen und Notfallpatienten stellen nach Nr. 1.2 des Rettungsdienstplanes dann einen Ausnahmezustand unterhalb der Katastrophenschwelle dar, wenn dadurch eine Disposition nach den Grundsätzen der Regelversorgung nicht mehr möglich ist.“ Für diese Fälle ist „eine stufenweise Unterstützung des Rettungsdienstes durch Einsatzkräfte des Katastrophenschutzes“ vorgesehen.
- ↑ Wir über uns . Freiwillige Feuerwehr Admont , abgerufen am 6. September 2010.
- ↑ BTF Chemiepark Linz. Abgerufen am 3. Februar 2020 .
- ↑ Einsatzstatistik der Berufsretter-Wien ( Memento vom 8. Dezember 2011 im Webarchiv archive.today )
- ↑ Rega Alarmnummer: 1414
- ↑ Rega Einsätze für Alptiere
- ↑ Leitfaden für Sanitätselemente der Feuerwehren