Amerikas stemme

fra Wikipedia, den gratis encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Funkturm-Piktogramm der Infobox
Amerikas stemme
Station logo
Radiostation ( statsudsendelse )
reception Livestream (internet)
Kortbølgeudsendelse
satellit
Reception område I hele verden
Start af transmission 1942
ejer USA's regering
Administrerende direktør Yolanda López, fungerende direktør (midlertidig) [1]
Liste over radiostationer
Internet side

The Voice of America ( VOA ; tysk også Voice of America ) er den officielle udenlandske tv -station i USA med base i Washington, DC og finansieres af kongressen [2] Ud over engelsk sender VOA på 43 andre sprog og producerer nyheder, information og kulturelle programmer. Ifølge virksomheden er der over 280 millioner lyttere og seere hver uge. [3]

Voice of America omtales ofte af kritikere som USAs udenlandske propagandaudsender. [4] [5] [6] [7] [8]

historie

VOA blev grundlagt i 1942 af War Reporting Office og skulle producere radioprogrammer til Tyskland besatte Europa og Nordafrika . VOA brugte kortbølgesendere leveret af CBS og NBC til dette formål. Den 24. februar 1942 startede "Voice of America" ​​et tysksproget program via faciliteter i England, hvorfra RIAS Berlin senere opstod. [9] Denne dato har nu vist sig at være forældet; Faktisk blev det første program sendt på tysk den 1. februar 1942. [10] Der var tyske udsendelser i 1942–60 og 1991–93. [11] Sendere fra 1945 i Ismaning nær München blev overtaget af VOA. [12] Den 17. februar 1947 begyndte VOA at sende for Sovjetunionen .

Fra 1948 til 1953udgav detamerikanske udenrigsministerium en programbrochure på flere sprog, herunder tysk. [13] Disse cirka DIN A 5 store The Voice of America -bøger havde et volumen på omkring 20 sider fra 1950 og frem. Forsiderne viste fotografier af høj kvalitet, beskåret på hvidt, af amerikanske offentlige personer, såsom initiativtager til Marshall-planen , USA's udenrigsminister George C. Marshall . Den redaktionelle del tegnede problemfrit positive scener fra det indre virke i et moderne demokratisk samfund, altid i forbindelse med radioen. Dette varierede fra en rapport om den nye studieelektronik, der blev præsenteret i New York (et farve -tv -kamera, der kun vejer 13,5 kg) til et interview med forfatteren Upton Sinclair for serien "In the broadcast car through America" ​​til portrætter af ansatte i Amerikas stemme (ca. "Miss Alice Thomas", den stenografiske maskinskriver i redaktionen med en transskriberingshastighed på 200 ord i minuttet). Under “Lytternes stemmer” kunne man stort set læse indlæg fra lyttere; I nogle breve var der imidlertid også en skepsis over for krigsvinderne USA:

”Selvom jeg er immun over for din verbale og skriftlige propaganda, vil jeg gerne bede dig om ikke at sende mig din tekst‘ Voice of America ’i fremtiden, for som en fredselskende person må jeg skamme mig over at være i korrespondance med dig . "

- Hermann Abels, Viersen, Rheinland : november / december 1950 nummer

“[Jeg kom til] erkendelsen af, at jeg politisk var på det forkerte spor ... På grund af dine forklaringer [...] afskyr jeg min uvidende betrædte vej, fordi jeg som elektriker kun var dedikeret til mit erhverv og er - blind og uvidende, uden nogensinde at have tilhørt en politisk retning - bukkede under for kommunistpartiets indflydelse. "

- G. Sch., Wien : Trykt i samme udgave som ovenfor. [14]

Omkring halvdelen af ​​hæftet udgjorde programlister og modtagefrekvenser. Så i slutningen af ​​1950 kunne du modtage "In the broadcast vehicle through America" ​​direkte fra USA via kortbølge 25, 19, 16 og 13 meter eller via lokale tyske sendere på mellemlang og lang bølge, frem for alt RIAS på bølgelængden 303 meter. Her var fokus på det nystiftede DDR slående, demonstrativt kaldet " Østzone " i programhæftet:

"The Voice of America sender også" America calls Berlin and the East Zone "på mellembølge hver dag fra 00.05 til 00.20 tysk tid (23.05 til 23.20 GMT ) via RIAS-Berlin. De vigtigste dele af denne udsendelse vil blive gentaget den følgende morgen fra 5.35 til 5.40 (4.35 til 4.40 GMT) også via RIAS-Berlin. "

Senderen stoppede programhæftet igen i foråret 1953. [15]

I 1954 blev hovedkvarteret flyttet fra New York City til Washington DC. [16]

program

Udsendelsen på tysk begyndte den 1. februar 1942. En talsmand for den nystiftede regeringsudsender meddelte på fjendens sprog:

“Hver dag på dette tidspunkt vil vi tale med dig om Amerika og krigen.
Nyhederne kan være gode eller dårlige, vi vil fortælle dig sandheden. "

På højden af ​​verdenskrigen blev den sendt på 40 sprog. I stationens fransktalende afdeling z. B. André Breton , Pierre Lazareff, Claude Lévi-Strauss , Yul Brynner , Klaus Mann . Efter den 8. maj 1945 blev den sendt på 24 sprog. Koreakrigen bragte programmet til 46 sprog, efterfulgt af en reduktion til 34 sprog allerede i 1953.

"At finde folk, der taler eksotiske sprog, og som også er velegnede til udsendelse, er den store bedrift ..."

sagde engang Hans N. Tuch fra tv -stationens tilsynsråd. Som et resultat af Iran -krisen begyndte en offentlig diskussion i USA om nytten af ​​"Americas stemme", som ikke havde udsendt programmer på persisk i årene med det venlige Shah -regime. [17]

Dagens programmandat er i 22 USC § 6202 (c) lagt ned.

De engelsksprogede programmer består hovedsageligt af et nyhedsprogram VOA - News Now . Nogle programmer på specialengelsk (engelsk som fremmedsprog) med et mindre ordforråd og lettere sætningsstruktur tilbydes også. Programmer på tysk er ophørt med at eksistere, siden den tyske tjeneste, der kom fra RIAS -korrespondentkontoret i Berlin i 1991, afbrød sin programmering den 1. oktober 1993. [9] sidste sendte et halvtimes program, 75-meter-bandet blev sendt på shortwave i 49- og bragte det eneste ordprogram med nyheder og rapporter om USA.

Det 24-timers program på arabisk under navnet Radio Sawa er ikke produceret af VOA, men af Mellemøsten Broadcasting Networks . [18] Det er specifikt rettet mod yngre lyttere og sendes på lokale stationer på FM og medium wave i de fleste arabisktalende lande. Et program på persisk for Iran udsendes i samarbejde med Radio Free Europe / Radio Liberty under navnet Radio Farda ( tysk : Radio Morgen).

Andre internationale kanaler i USA, der er relateret til VOA, er:

journalistik

Administration og tilsyn

Som den 28. direktør ( Intendant ) for Voice of America har David Ensor stået i spidsen for sekspersoners ledelse siden juni 2011. [19]

Under den kolde krig udsendte VOA i regi af United States Information Agency (USIA).

VOA er underlagt Broadcasting Board of Governors (BBG) og er derfor underlagt finansiering og programovervågning af budgetudvalgene i Repræsentanternes Hus og Senatet .

teknologi

Inden opfindelsen af ​​Internettet blev programmer fra Washington hovedkvarter sendt med satellit- eller radiobølger til 101 stationer, hvoraf 68 var i udlandet - f.eks. I nærheden af ​​München, Grækenland, Liberia, Filippinerne og Sri Lanka. Tv -stationerne sender programmerne direkte til målområderne. [17] Transmissionsfaciliteterne og deres tekniske support er, som med alle ikke-militære amerikanske udenlandske kanaler, ansvaret for International Broadcasting Bureau (IBB), som Broadcasting Board of Governors (BBG) er påtaget. Dette førte altid til diskussion og spekulationer om den amerikanske regerings indflydelse på programmernes indhold. Send ordre til VOA er at producere et omfattende informationsprogram til udlandet. Der er ingen nationale programmer for USA, men VOA kan også modtages i USA via shortwave og internettet .

Under den kolde krig blev udsendelser hårdt ramt af jammere i Sovjetunionen (såkaldt jamming ). I dag lejer VOA udsendelsesudstyr i SNG -landene til transmission af sine programmer.

VOA anvender kortbølgetransmissionssystemer fra IBB i Delano / Californien og Greenville / North Carolina i USA og har et verdensomspændende netværk af relæstationerAscension , i Botswana , Tyskland , Storbritannien , Grækenland , Marokko , på Northern Mariana Islands , Filippinerne , Rusland , Sao Tome og Principe , Sri Lanka , Tadsjikistan og Thailand .

Den 8. april 2014, i forbindelse med krisen i Ukraine, stoppede Rusland med at sende radiofrekvenser fra Voice of Russia . Det siges at afslutte alt samarbejde. Radio Liberty -programmet vil imidlertid fortsat blive sendt på Radio Swoboda i Rusland. [20]

Weblinks

Commons : Voice of America - samling af billeder, videoer og lydfiler

Individuelle beviser

  1. Biden Administration anmoder USAGM CEO Pack om fratrædelse (21. januar 2021). US Agency for Global Media - Office of Public Affairs, åbnet 16. marts 2021 .
  2. ^ Mission og værdier. Adgang 14. februar 2020 .
  3. ^ Mission og værdier. Voice of America, åbnet 16. marts 2021 .
  4. ^ Dan Robinson: Spare the Indignation: Voice of America har aldrig været uafhængig. I: Columbia Journalism Review. 30. marts 2017, hentet 19. februar 2021 (amerikansk engelsk).
  5. Ralph Uttaro: The Voices of America i International Radio propaganda. I: Jura og nutidige problemer . tape   45 , nej.   4. Durham, NC 1982 (amerikansk engelsk).
  6. Jack Shafer: Lad os få Amerika ud af propagandaracketen. I: Politico. 24. juni 2020, adgang til 19. februar 2021 (amerikansk engelsk).
  7. Kathrine Simonsen: Hvordan en udsendelse påvirkede amerikansk propaganda . Red.: Syddansk Universitet. Odense, Danmark 2011.
  8. David Folkenflik: Voice of America CEO, anklaget for bedrageri, misbrug af kontoret alt på en uge. I: NPR. 8. januar 2021, adgang til 19. februar 2021 (amerikansk engelsk).
  9. ^ A b "Voice of America" ​​afbryder et tysk program ( erindring af 2. oktober 2009 i internetarkivet ) på radiojournal.de, åbnet den 22. august 2009. Offline den 8. september 2011.
  10. ^ The Voice of America Origins and Recollections II. I: Amerikansk diplomati. Januar 2011, tilgået 31. januar 2012 .
  11. ^ Ted Lipien: Voice of America History
  12. ^ Ismaning -sender nær München . Se også aftalen mellem Forbundsrepublikken Tyskland og Amerikas Forenede Stater om driften af ​​visse radiosystemer i Forbundsrepublikken den 11. juni 1952 ( Forbundsrepublikken Gazette 1953 II s. 515; PDF );BT-Drs. 1/3726 .
  13. De andre sprogversioner af bladet var spansk, engelsk, fransk, italiensk, portugisisk, kinesisk og koreansk.
  14. ↑ Det er kommunistpartiet i Tyskland KPD.
  15. ADDX -arkiv , adgang 13. april 2012
  16. ^ VOA gennem årene. Voice of America, adgang 16. april 2021 : “Den 1. august 1953 blev United States Information Agency oprettet, og VOA blev dets største enkeltelement. Et år senere flyttede VOA sit hovedkvarter fra New York City til sit nuværende sted på Independence Avenue, SW, ikke langt fra den amerikanske hovedstad i Washington, DC. "
  17. a b Propagandisternes time . I: Der Spiegel . Ingen.   12 , 1980, s.   156-157 (online ).
  18. Kai Ludwig. I: Glenn Hauser. DX Listening Digest 11-15 . 14. april 2011. Hentet 18. april 2011: “VOA har intet at gøre med dette. Radio Sawa produceres af endnu et amerikansk internationalt tv-selskab, kaldet Middle East Broadcasting Networks, som VOA måtte overgive alle arabisksprogede aktiviteter til, efter at denne enhed var blevet stiftet i 2002. "
  19. Key Executives, VOA -webstedet, tilgås den 6. maj 2014
  20. Rusland slukkede Voice of America . I: Tiroler Tageszeitung , 8. april 2014